top of page
  • תמונת הסופר/תאייל הראל

קסם בחלל - התהליך המרתק והמאתגר של עיצוב החללית "בראשית"


פרופ' אלכס פדואה, מעצב החללית "בראשית", בראיון למגזין ההשראה על התהליך המאתגר של עיצוב החללית, תוך התגברות על המגבלות הרבות ועל מקורות ההשראה הרבים לעיצוביו הייחודיים.


מה היו האתגרים בתהליך עיצוב החללית?


"האתגרים היו רבים עם אילוצים מחמירים ביותר של משקל, נפח, טכנולוגיות ייצור, מנגנונים ועוד, שלא אפשרו לנו חופש פעולה. קיבלנו שרטוטים הנדסיים מאוד ברורים ומדויקים, שלא ניתן היה להוסיף או לגרוע מהם ולא הייתה לנו אפשרות לייצר שפה חדשה או להפליג עם הדמיון, כדי לייצר משהו עתידני. הדבר היחיד שיכלנו לשנות הוא ביחסים בין הדברים וגם זאת, רק לאחר התייעצות עם המהנדסים. כמו כן עמדו לרשותנו רק ימים ספורים כדי להשלים את המשימה."


ספר לי על תהליך העבודה בעיצוב החללית


"עיצבתי את החללית בשיתוף עם גלעד דוידי, מעצב תעשייתי מבריק ובוגר מצטיין של שנקר, שהיה תלמיד שלי, עבד איתי בסטודיו וכיום מלמד איתי. בשל אילוצי הזמן, תהליך העבודה היה מהיר עם קבלת החלטות זריזה וייצור סקיצות מהירות.

חשבנו מה אפשר לעשות עם המרכיבים, במסגרת המגבלות. כיצד נוכל לגרום לחללית להראות מתוחכמת, עתידנית, מסעירה ויחד עם זאת, לגרום לה לשדר אמינות.

תחילה שרטטנו את הדגם על הנייר ולאחר מכן יצרנו דגם תלת ממדי, אותו העברנו בכמה ורסיות, להדמיות מחשב ריאליסטיות ותלת-ממדיות.



המטרה שלנו לא הייתה לייצר דימוי חדש אלא לייצג ביטוי חזותי, לתחכום והיכולות של החללית. רצינו להעביר את התחושה של משהו מסעיר - איזושהי הרפתקה והגשמה של חלום כמעט בלתי אפשרי.


השרטוטים ההנדסיים של חללית "בראשית" נשאו דמיון לאפולו 11 - דור המייסדים. החיבור עם אפולו 11 התאים לנו, משום שבתכנון מוצרים המינון הוא אחד המרכיבים החשובים: מצד אחד, הרצון לעצב מוצר בעל מראה עתידני, מפתיע ונועז ומצד שני, חשוב לשלב בו משהו מוכר ומרגיע, שניתן להתחבר אליו.


בעיצוב מוצר ובכל תחום אחר, בין אם מדובר במוזיקה או אופנה, חשוב לייצר תקשורת עם אנשים ולהשתמש באלמנטים מוכרים. לא קיים מוצר שהוא חדש לחלוטין. העיצוב משלב אלמנטים מוכרים בצד החידושים."


השראה היא היכולת לייצר את הקסם


"השראה היא כל מה שמייצר את אותו טריגר, המאפשר לייצר את הקסם. בעיצוב מוצר ישנן כל מיני מגבלות טכניות ושיווקיות, אותן יש לקחת בחשבון. מעבר לכך, אנחנו קוסמים, המייצרים משהו חדש שלא היה קיים קודם לכן."


מה הם מקורות ההשראה שלך וכיצד אתה מזמן אותה?


"אלברט איינשטיין אמר כי "סוד היצירתיות הוא לדעת להסתיר את מקורותיך". איינשטיין הבין כי הוא לא עובד בוואקום ושאב השראה מהגאונים שקדמו לו.

אני שואב השראה ממקורות שונים אליהם אני נחשף. זה יכול להיות משהו חזותי או מילולי, סיפור שאדם סיפר לי, טיסה או ישיבה בבית קפה.

יש מספר מתודות בהן אני משתמש כדי לזמן השראה:


רישום של מכוניות או אנשים, ללא קשר לפרויקט בו אני עוסק באותו זמן נתון. השראה לא חזותית אני מקבל מקריאת ספרים של דאגלס אדמס, אתגר קרת וחורחה לואיס בורחס, סופרים הניחנים ביכולת להסתכל בצורה עצמאית לגמרי על העולם, ללא קלישאות.

הרעיון הוא לחרוג מאזור הנוחות. כשאני מעצב מכונית, הדבר האחרון שמעניין אותי הוא להסתכל על מכוניות וכשאני מייצר כיסא אני לא בוחן כיסאות. לדוגמה, בעיצוב כורסה, לקחנו את הרעיון מפרויקט אחר לחלוטין - סורק סיטי שעיצבנו.

בנוסף, כל מה שחורג מהשגרה מעורר בי השראה. הסיבה לכך שאנשים אוהבים לטייל בעולם היא כי בארץ זרה הם נמצאים במצב הפוך משגרה, שמעורר אותם ומפעיל להם את האנטנות. כל עוד תת ההכרה וההכרה שלנו מכווננת לסביבה, יש סיכוי שדברים שונים יפעילו אותנו. לכן, לעתים אני מוצא השראה בטיסה או בשדה התעופה.

חלק מהשראה מגיע מההקשבה. אני שואב השראה מסיפורים, חוויות ורעיונות של חברים, משפחה ועמיתיי לסטודיו. מקור נוסף להשראה הוא הומור. הצחוק משחרר מתקיעויות ומעורר יצירתיות."


האם לדעתך ניתן לאמן להשראה?


"כמרצה וותיק, אני בהחלט חושב שניתן ללמד כיצד לפתח את הרגישות והתיאבון להשראה ולעורר את היצירתיות. יחד עם זאת, לא תמיד התוצר יהיה מוצלח וקיימים הבדלים של כישרון וגישה בין אנשים."


איך אתה מתמודד עם חוסר השראה?


"כשאני מרגיש תקיעות, אני רושם את הרעיונות הפחות טובים וכך מפנה מקום לרעיונות הטובים שיבואו בעקבותיהם.


בתחילת דרכי, חוסר ההשראה ייאש והפחיד אותי אך היום, היתרון שלי הוא שאני יודע שהפתרון יגיע.


הידיעה הזו נפלאה והיא הופכת את הדרך למציאת הפתרון למאתגרת ומהנה."




 

מעצב חללית "בראשית"

פרופ' אלכס פדואה הוא בעל סטודיו עצמאי לעיצוב תעשייתי,

מרצה לעיצוב תעשייתי בשנקר וכיהן כראש המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר בין השנים 2003-2014.


פרופ' פדואה עיצב מכוניות עבור חברות מובילות וביניהן סיטרואן, מיצובישי, פורד ופררי, היה שותף בפרויקטים של פיליפ סטארק וזכה בפרסי עיצוב בינלאומיים רבים על המוצרים שעיצב.


bottom of page