top of page
תמונת הסופר/תאייל הראל

פרויקטים אדריכליים מעוררי השראה

אלישע מור, מייסד ומנהל משרד האדריכלים "א.מ אדריכלים מתכנני ערים, יוזמים ויועצים", בוגר הטכניון במסלול אדריכלות B.Arch, מוסמך הטכניון במסלול תכנון ערים ואזורים MSc, בעל ניסיון של כמעט שלושים שנה בתחום התכנון, מספר על מקורות ההשראה לפרויקטים הייחודים של משרדו.


אילו שירותים מספקת החברה?

ותיקי כברי מבט קרוב מדרום

"השירותים שלנו כוללים: הכנת תכניות בניין ערים, תכניות אב, תכניות מתאר ותכניות מפורטות, הכנת בקשות להיתרי בנייה, תכניות עבודה למכרז ולביצוע, הכנת בקשות להקלות ולשימושים חורגים, תכניות בינוי אדריכליות, ניהול פרויקטים תכנוניים, קידום תכניות, ייזום איתור קרקעות לבנייה ותכנונן ומעקב אחרי התכנון, מתן חוות דעת מקצועיות וייצוג מתנגדים לתכניות במוסדות התכנון."


מי קהל היעד שלכם?

"אנחנו מעניקים שירותים לחברות פרטיות וציבוריות מובילות, רשויות מקומיות, עיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות, חברות דלק, קיבוצים, מושבים, בעלי קרקע ויזמים פרטיים."


מה היא השראה עבורך?

"בעיני השראה היא התבוננות על דברים שיש להם איזשהו ערך מוסף ביצירה שלהם, המעורר מחשבה, מעבר למה שנראה בעין. כלומר, מתעוררת אצל המתבונן מחשבה לגבי תפיסה של דבר דומה, שונה או משלים. דוגמא לכך היא התבוננות על פסל של אישה יפה, שעל אחת מכתפיה מונחת ציפור, שלכאורה נראית לא שייכת, אך השילוב הזה יוצר תפיסה הגורמת למתבונן לראות משהו נוסף."


האם ניתן לאמן להשראה?

"לדעתי לא ניתן לאמן להשראה, משום שהיא מאוד מגמתית, אישית ונובעת מהפנימיות של האדם. מקור ההשראה הוא באופן בו האדם תופס דברים מבחינה חזותית, כיצד זה משפיע עליו ומה זה גורם לו לעשות."



הדמיה מזרעה שכונה צפונית

איך מתמודדים כשאין השראה?


"אני לא חושב שקיים מצב בו לאדם אין השראה, משום שהמוח האנושי האינסופי בנוי לכך. כשמשהו מעורר את המוח, מיד נוצרת תגובת שרשרת לכיוונים נוספים. במידה שאדם חושב על יצירה, בדרך כלל אותה חשיבה תוביל אותו לכל כיוון שירצה."


האם השראה נמצאת רק בעשייה או גם בחוסר מעש?


"לדעתי השראה נמצאת רק בעשייה וביצירה. חוסר מעש אינו מוביל לשום מקום ורק מתוך העשייה, החשיבה והחקירה, עולים הרעיונות."


קבורה משפחתית

דוגמאות לפרויקטים מעניינים ומעוררי השראה של חברתכם

"פתרון מצוקת הקבורה - פרויקט שנמצא בשלב ההצעה, הוא פרויקט "קבורה משפחתית" - פתרון למצוקת הקבורה. במדינת ישראל המתחדשת, הוצעו

ובוצעו פתרונות שונים למצוקה ההולכת וגוברת במשאב הקרקע המיועדת לקבורה והפתרון המוביל הוא קבורה רוויה - בנייני בטון בני 2-3 קומות מפולשות, כשבכל מפלס מבוצעת קבורה. בימים אלה אף החלה חפירת מנהרות לקבורה רוויה, שבקירות הסלע שלהן נחצבים כוכי קבורה. הגישה אליהם היא דרך חללי מעבר מתחת לפני האדמה.


הפתרון האדריכלי של "קבורה משפחתית", מבוסס על חידוש מנהג ליקוט עצמות שנזכר פעמים רבות בספרות התלמודית והיה נהוג בישראל בשלהי הבית השני, בין התקופה ההרודיאנית ועד סוף המאה השלישית לספירה. באותה תקופה נהגו יהודי ארץ-ישראל לשוב אל קבר המשפחה, שנה מיום הקבורה, בכדי ללקט את עצמות מתיהם ולהעבירם לגלוסקמאות שנועדו לקבורה שנייה.


אנו מציעים לחדש מנהג קבורה זה הכולל שני שלבים: שלב ראשון, קבורת שדה זמנית למשך שנה ושלב שני ליקוט העצמות וקבורתן במבנה קבע בגודל 35 מ"ר, המכיל 348 מקומות. קבורת העצמות תתבצע בגלוסקמאות המונחות האחת על גבי השנייה, אותן ניתן לנייד למקום אחד, המאפשר קבורה משפחתית. לצד המבנה מוצע שטח לקבורה זמנית של 16 נפטרים. באופן זה, ניתן להציע 3480 מקומות קבורה על פני דונם ובמיצוי מלא של השטח, ניתן להגיע ל6960 מקומות קבורה.


יתרונות הפתרון:


1.הקטנה משמעותית של השימוש בקרקע לצורכי קבורה


2.הוזלת עלויות


3.קביעת אתר משפחתי שישמש כאחוזת קבר משפחתית, יסייע בתלכיד המשפחתי ובשימור המסורת המשפחתית


4.שימוש בקבורת שדה, על אף שיהיה זמני למשך שנה, יתאים לרצונם של מרבית אזרחי המדינה על כל גווניה



קבורה משפחתית

קריית תעשייה בקיבוץ

פרויקט שאנחנו משלימים בימים אלה, כולל שלושה מבני תעשייה גדולים ומעניינים, היוצרים קריית תעשייה בקיבוץ כברי. בסיס הבניינים והמסד ייבנו בבנייה קשיחה ואילו חלקם העליון, כולל הקירוי, ייבנה בבנייה קלה על קונסטרוקציית פלדה. הקירות יורכבו מפנלים מבודדים, מחופים בפח מגלוון, צבועים בצבעי לבן ומעוטרים בצבע כחול, בהיקף המבנה סמוך לגג. בין הבניינים תפותח רחבת חניה מגוננת ולידה שטחים מגוננים ומוצלים, הכוללים ספסלי ישיבה, לרווחת העובדים באתר."


פרויקטים עתידיים של המשרד


שכונת מגורים בחצור הגלילית

אנחנו נמצאים בשלבי סיום של תכנון שכונת המגורים "שער לחצור", הכוללת 1500 דיור, אשר תוקם בכניסה ליישוב. התכנון הוא להוסיף לחלקה הדרומי של הטיילת, דופן בנויה עם אכסדרה(סטיו) מסחרית. חזית הדופן תורכב מחנויות, בתי קפה ומסעדות. בשכונה עצמה יוצע תמהיל מגוון של פתרונות דיור, כולל כל השירותים הציבוריים הנדרשים: מבני חינוך, מרפאות, מבני ספורט, פארקים ושטחים למסחר שכונתי. השכונה תקושר על ידי שבילים מגוננים להולכי רגל, אשר ייפתחו לרחבה עירונית בדופן הטיילת.


דיור מוגן לחברי קיבוץ

"תכנון נוסף של משרדנו הוא הקמת דיור מוגן לחברי קיבוץ. בפרויקט זה מוצע פתרון אדריכלי ערכי, המנסה לתת מענה לערכים החדשים של הקיבוץ ולצרכיו.

התכנית מציעה לוותיקים המתגוררים היום בשיכון הוותיקים בלב הקיבוץ, שדרוג לדיור במיקום מרכזי אחר בקיבוץ. במיקום זה תיבנה שכונה חדשה, המותאמת לצרכיהם, בבנייה רוויה.

במקום יסופקו שירותים ציבוריים כמו: מועדון, חדר כושר, חדר כביסה, חדר מחשבים, מרפאה ומרכז לתעסוקה. התכנית יוצרת עבור הוותיקים סביבת מגורים משודרגת עם תחושה של ביתיות, ללא זכר לסביבת מגורים מוסדית, המזכירה בתי אבות.

בפרויקט יבנו "בתי צמיחה", מבנים שקופים לחלוטין על שלד פלדה שיתחברו לבניין הראשי באמצעות גשרי מעבר. בתוך הבניין השקוף יהיו ערוגות שתילים בקומות וחברי הקיבוץ יוכלו לטפל בהן. ההשראה לפרויקט נבעה מהחיפוש אחר אלמנט ייחודי לחברי הקיבוץ שגם ייצור המשכיות לחקלאות ולגינון, בהם עסקו במשך כל חייהם. בתי הצמיחה יאפשרו להם להמשיך לעסוק במה שהם אוהבים ומכירים.

בשטח המתפנה, תוצע תוספת יח”ד על בסיס הדירות המתפנות, לזוגות צעירים, כהרחבה קיבוצית בלב התשתית הפיזית והחברתית הקיימת. הדירות יותאמו לצרכיהם של הזוגות הצעירים, שטחן יוגדל, תתווסף קומה ויתוכנן מערך של חצרות משותפות. המיקום המרכזי יאפשר שילוב מהיר וקל יחסית של האוכלוסייה החדשה, תוך ניצול השטח ובו תשתיות קיימות במרכז הקיבוץ."


ספריה ציבורית

ספריה ציבורית

תכנון עתידי נוסף במשרדנו הוא פרויקט הספרייה הציבורית של שכונת שפירא בתל אביב. ביקשנו לחשוף את המבנה המתוכנן לרחוב העורקי הסמוך -מסילת ישרים. יצרנו רחבה בחזיתו המזרחית, על חשבון מבנה פינתי קיים אותו הצענו להסיר. בכך שונה מבנה הבלוק והרחבה נמשכת אל מתחת למבנה, בתחומי קומת עמודים מוגבהת ומפולשת, המאפשרת רחבה ציבורית מגוננת. אטריום עגול מקשר את כל קומות המבנה.

הספרייה הציבורית בשכונת שפירא, נועדה לשרת את תושבי השכונה, הן מבחינת היותה מקום להתכנסות ללימוד בצוותא והן מבחינת היותה מרכז תרבות הכולל: אוסף מגוון של ספרים, תקליטורים וקבצים אלקטרוניים, מרכז בית ספר למוסיקה, חדרי חזרות, אולפני הקלטות, אודיטוריום למופעי מוסיקה ותרבות, בית קפה, חנות ספרים ורחבה, אשר תשרת את תושבי השכונה לשימושים חברתיים וקהילתיים.

הפרויקטים שלנו, מעבר להיותם מרהיבים, פרקטיים, מעניינים ומרגשים, מתאפיינים במתן ערך מוסף וזווית ייחודית. ההשראה לפרויקטים נובעת מחשיבה מעמיקה למציאת פתרונות לכל אתגר, לצד יצירתיות ומתן דרור לדמיון."





Comments


bottom of page