top of page
תמונת הסופר/תאייל הראל

רשלנות בימי קורונה - תביעה ייצוגית נגד משרד הבריאות בפרשת בתי האבות


ראיון מרתק: משרד עורכי הדין מנע ושות' הגיש תביעה ייצוגית כנגד משרד הבריאות וכן בתכנון תביעות נוספות כנגד בתי האבות עצמם, בגין התנהלות רשלנית בכל הנוגע לטיפול באוכלוסיית הקשישים בבתי האבות, בתקופת הקורונה. כמו כן, משרד מנע ושות' מכין תביעות קבוצתיות נוספות בעניין מגפת הקורונה. בכתבה זו נחשוף חלק מהמחדלים החמורים, שהובילו לפגיעה הקשה בקשישים ובבני משפחותיהם.


צלם: ראובן קפושיצקי
עו״ד הבכירים חיה ודוד מנע. צלם: ראובן קפושיצקי

הגשת תביעה ייצוגית נגד משרד הבריאות 


"משרדנו הגיש תביעה ייצוגית כנגד משרד הבריאות, בכל הנוגע להתנהלותו בטיפול בנגיף הקורונה בבתי אבות. התובעת הייצוגית בשם כל משפחות הקשישים השוהים בבתי אבות היא מלי אליעוז, שאביה אושפז בבית החולים סורוקה בב"ש, לאחר שהרגיש בתסמינים של הקורונה ולא נבדק במשך


חמישה ימים. משרדנו מכין תביעות קבוצתיות נוספות, בשמם של משפחות נפטרים.


עם התפרצות הנגיף, היה ברור למקבלי ההחלטות כי יש להעמיד בראש סדר העדיפויות את אוכלוסיית הקשישים. אוכלוסייה זו הינה פגיעה ביותר לנגיף, בשל המערכת החיסונית החלשה ומחלות הרקע הרבות המאפיינות אותה. כמו כן, רבים מהקשישים שוהים בבתי אבות, מוסדות דיור מוגן ומוסדות גריאטריים סגורים וצפופים, המהווים מדגרה לקורונה.

משרד הבריאות התרשל בתפקידו כרגולטור המפקח על תפקוד בתי האבות והתנהלותו הובילה למותם של עשרות קשישים, המהווים כמחצית מבין הנפטרים מקורונה במדינה."

כמה ממחדלי משרד הבריאות העדר תקצוב מתאים


המוסדות הרפואיים והסיעודיים שנועדו לבני הגיל השלישי כולל בתי האבות, לא תוקצבו כראוי, אם בכלל, על ידי משרד הבריאות. כתוצאה מכך, לבתי אבות אין די משאבים, ציוד וכוח אדם בכלל ובתקופה זו בפרט. חוסר התקציב מתבטא בחוסר במכונות הנשמה, בחיסונים לגילוי נגיף הקורונה, בכוח אדם מתאים לביצוע בדיקות לגילוי הנגיף ובמעבדות לבדיקת דגימות.



העדר הנחיות מיוחדות  

למרות שבני הגיל השלישי נמצאים בסכנת הידבקות גבוהה, לא ניתנו הנחיות מיוחדות לשמירה על אוכלוסייה זו עם התפרצות הנגיף. העדר ההנחיות, לצד החוסר במשאבים, הגביר את התחלואה בקרב אוכלוסייה זו ואת שיעורי הנפטרים ממנה.



העדר בדיקות  

חשיבות ביצוע הבדיקות לצוות הרפואי והסיעודי ולדיירי בתי האבות, הייתה ידועה כבר מראשית ההתפרצות ולמרות זאת, הבדיקות הנדרשות לא בוצעו. משרד הבריאות מסרב לערוך בדיקות לקשישים ללא תסמינים, השוהים במוסדות הגריאטריים בהם התגלו דיירים שנדבקו בנגיף וחלקם אף נפטרו ממנו. 

הבדיקות המועטות שנערכו בבתי האבות, התבצעו מאוחר מידי ולוו ברשלנות חמורה - חלקן אבדו וחלק התעכבו או לא התקבלו כלל. קשישים שהתגלו כחיוביים המתינו להחלטת משרד הבריאות שיורה להם להיכן לעבור, בעוד שאלו שלא קיבלו את תוצאות הבדיקות, נותרו באי וודאות שהגבירה את מצוקתם.



העדר כוח אדם 

מצוקת כוח אדם בתחום הטיפולי והרפואי במוסדות היא עניין שבשגרה. בתקופת הקורונה, בשל בידוד הצוות הטיפולי והרפואי, נוצר מחסור חמור עוד יותר בכוח אדם. למרות זאת, משרד הבריאות לא סיפק מענה לבעיה זו. 



מחסור בציוד  

גורמים בכירים במוסדות מתריעים על מחסור בציוד. ההתייקרות הציוד הרפואי מונעת רכישת ציוד נוסף וזאת כמובן על חשבון בריאותם של הקשישים.



היחס למשפחות הקשישים 


הגורמים האחראיים במשרד הבריאות לא שיתפו פעולה עם המשפחות, שנאלצו להפגין מול בתי האבות. המשפחות לא עודכנו לגבי מצבם הרפואי של יקיריהם ומידע רב הוסתר מהם. רק לאחר שדרשו ממשרד הבריאות לבדוק את קרוביהם, בוצעו בדיקות לחלק קטן ביותר של חברי צוות ודיירים.




"החיסכון בתקציב, משאבים, כוח אדם, ציוד רפואי, בדיקות ועוד, מתבצע בקרב אוכלוסייה פגיעה, הנמצאת ברמת הסיכון הגבוהה ביותר לחלות בקורונה. מדובר על רשלנות פושעת של משרד הבריאות כלפי הקשישים, שתרמו כל חייהם למען המדינה ושילמו ביטוח לאומי במשך שנים רבות.
התובעת וקבוצת התובעים, דורשים פיצוי על הנזקים החמורים שנגרמו לאוכלוסיית הקשישים ולבני משפחותיהם, כולל עוגמת נפש, מחלות ופטירות מיותרות בקרב הקשישים. ההתנהלות הנפשעת של משרד הבריאות, מפירה את הוראות דיני הנזיקין, החוזים וחוקי היסוד."




 

משרד מנע ושות' עוסק בתחומי הנזיקין, דיני עבודה, הסדרת מעמד בארץ, רשלנות רפואית, תביעות ייצוגיות ועוד. 

רוב תביעות הנזיקין המוגשות בארץ, מתנקזות אל המשרד. לדוגמה: תביעת משפחות הנפטרים מנגיף הקורונה, נזקי הצפות בכל רחבי הארץ והתעללות בקשישים בבתי אבות. במעשי ההתעללות בקשישים בבית אבות "נאות כיפת הזהב" בחיפה, כפי שנחשפה בערוץ 12, תבע המשרד את בית האבות וכן את משרד הבריאות ומשרד הרווחה אשר שילמו לנתבעים פיצויים, כמו יתר הנתבעים.



Comments


bottom of page