top of page
  • תמונת הסופר/תאייל הראל

ד"ר שרית טגנסקי: הקושי הוא מקפצה לשינוי עבור ילדים עם מתנת קשב וצרכים מיוחדים

סיפורה של ד"ר שרית טגנסקי הוא יוצא דופן ומעורר השראה. ברזומה שלה:

פיתוח שיטה אישית לטיפול ייחודי וחווייתי עבור ילדים עם ADHD ובעלי צרכים מיוחדים, המיושמת במרכז FUNCTION אותו הקימה.

שילוב ילדים עם מתנת קשב ובעלי צרכים מיוחדים בשיעורים, מופעים ותחרויות בינלאומיות, במסגרת האקדמיה לאומניות "דנסינג" ללימודי ריקוד, בגבעתיים, אותה ייסדה לפני יותר מ-31 שנה.


כיצד הכל התחיל?


"גדלתי בפתח תקווה במשפחה חד הורית ומעוטת יכולת. התקשיתי מאד בבית הספר ולכן, תחושת הערך העצמי שלי הייתה נמוכה. באותם זמנים לא ידעו מה זה ADHD ולא הייתי מודעת למתנת הקשב ממנה סבלתי. למזלי, אחת ממורותיי שזיהתה את אהבתי לספורט וריקוד, עודדה אותי להשקיע בתחומים אלה. כבר בגיל 13 פניתי ביוזמתי לעירייה והתחלתי להדריך ילדים בחוגי תנועה עירוניים. בהמשך, עוד לפני שמלאו לי 22, פתחתי את הסטודיו למחול "דאנסינג".

רק לאחר ששלושת ילדיי אובחנו ב-ADHD, גיליתי שגם אני מתמודדת עם מתנת הקשב. כשהתחלתי את לימודיי האקדמיים בתחום, הבנתי שתנועה ומחול יכולים להוות כלים טיפוליים ולחולל שינוי של ממש, בקרב ילדים עם מתנת קשב וצרכים מיוחדים. כתוצאה מכך, התחלתי לשלב את אותם ילדים בפעילות הסטודיו.


במשך השנים פיתחתי את שיטת AFF והקמתי את מרכז Function, בו אני מיישמת את השיטה האישית, המציעה כלים ייחודיים לקידום הילדים דרך האתגרים והקשיים שהם חווים יום יום".


מהי שיטת AFF*?


היא שיטה משולבת, הוליסטית ואישית, שנועדה לטפל בילדים עם מתנת קשב וריכוז, קושי בוויסות חושי ובעלי צרכים מיוחדים באמצעות: הקשבה, הפעלה, הנאה והנעה. המטרה היא לחזק את תחושת המסוגלות של הילד בתחומים בהם הוא מתקשה הכוללים: קשיים מוטוריים, קושי בוויסות חושי, מתנת קשב, לקויות למידה, לקויות התפתחותיות, כישורים חברתיים ועוד.

הטיפול מתחיל באיתור נקודת החזקה של הילד שיכולה להיות: בישול, ציור, נגינה, ריקוד, ספורט, שירה, אפייה וכו'. מנקודת המוצא הזאת, אני מאפשרת לילד לצמוח באמצעות שימוש בכלים שונים כולל: עזרים מוטוריים, כלים מוזיקליים, משחקים מוטוריים, כלים המיושמים בשיטת מונטסורי, תרפיה באמנות משקמת ועוד. שילוב הכלים הללו מאפשר לילד ללמוד כיצד לקחת אחריות ולסמוך על עצמו. הטיפול מחזק ומעצים את הילד בכל התחומים."

*AFF " (Attention, Active, Fun)



כיצד התהליך מתנהל בפועל במרכז FUNCTION?


"הטיפול מותאם אישית לצרכי הילד והוא מקבל טבלת התנהגות אישית, המאפשרת לו לשמור על שיגרת היום: להתארגן בבוקר, לקחת טיפול תרופתי (מי שצריך), לסדר את החדר, להכין שיעורים וכו'. בכל בוקר הילד שולח לי הודעה: "בוקר טוב. התארגנתי, התלבשתי, אכלתי." במידה והילד לא הצליח להשלים פעולה כלשהי, הוא משאיר לי הודעה ואני מסבירה לו כיצד לצלוח את המשימה.


לאחר כ-15 מפגשים, במהלכם אני מגיעה עם הילד למקומות הנכונים, אני ממשיכה במעקב חודשי על מנת לוודא שהוא אכן סיגל לעצמו את סדר היום. שיטה זו מובילה את הילד להטמיע הרגלים ובכך הוא מסגל לעצמו כישורי חיים.

חשוב להדגיש כי המשפחה מעורבת בתהליך ועוברת את השינוי יחד עם הילד. כדי לוודא שהמשפחה מגויסת לטיפול, אני נפגשת עם ההורים ומלווה אותם לאורך כל הדרך.

בכלל, שינוי יכול להתרחש רק כאשר העבודה היא מערכתית. בנוסף למשפחה אני נמצאת בקשר רציף עם המערך החינוכי והטיפולי של הילד, מספקת להם כלים וטיפים. למשל, במידה ומדובר בילד שהרעש סביבו מפריע לו ללמוד, אני מבקשת מהמורה לאפשר לו לשבת עם אזניות בכיתה.

מכיוון שאני דוגלת בעבודה רב מערכתית, יש לשלב את השיטה המשולבת ההוליסטית שפיתחתי לצד השיטות הקונבנציונליות."


כיצד המחול מייצר שינוי בקרב ילדים עם ADHD וצרכים מיוחדים?


"לסטודיו שלי מגיעות בנות רבות עם ADHD וקושי בוויסות חושי. אותן בנות, חלקן היפראקטיביות וחלקן חולמניות, מתמודדות בבית הספר עם קשיים בריכוז, פיזור, הסחות דעת וקשיים בהבנה חברתית.


המחול דורש משמעת, ריכוז ודיוק, שחסרים לרוב אצל בעלי מתנת קשב. כשצוות הסטודיו שלי ואני מזהים את הכישרון של הילדה, אנו מנחים אותה כיצד להתגבר על הקשיים תוך העצמת חזקותיה. אנחנו לא מוותרים לה ובעיקר סומכים עליה - בנות רבות בסטודיו מדריכות ועוזרות בשיעורי המחול לילדים הקטנים ומשתתפות בתחרויות בינלאומיות.

במהלך שנותיי בעולם המחול הייתי עדה לשינוי שהריקוד יצר אצל אותם ילדים ובפרט בנות, שרובם חוו הצלחה בפעם הראשונה בחייהם.

במהלך לימודיי קיבלתי תוקף למידת ההשפעה של המחול על ילדים עם ADHD. במסגרת לימודי התואר השלישי באוניברסיטת קונסטנטין בסלובקיה, חקרתי את ההשפעות של המחול וכיצד הוא מחולל שינוי בתפקודן של בנות עם מתנת קשב. בדקתי 4 פרמטרים עיקריים בתחומים: החברתי, המשפחתי, הביטחון העצמי והלימודי. הממצאים הראו כי חל שיפור ניכר בכלל התחומים הללו, בקרב תלמידות שרקדו שלוש פעמים בשבוע למשך שעתיים בכל פעם. אני שמחה לומר כי חלקן אף הפכו לבעלות סטודיו בתחום." (סיפורה של אחת המטופלות שלי, תהילה, מופיע בספרי "מי מפחדת מ-ADHD".)


מה מעורר בך השראה?


"הפעילות העיקרית שמעוררת בי השראה היא היכולת שלי להנגיש את הידע והניסיון שצברתי, לאוכלוסיות אשר פחות נחשפות לנושא מסיבות כלכליות, שפתיות או חברתיות. לאחרונה אני מעניקה, באהבה רבה ובהתנדבות מלאה, סיוע בתחום לאוכלוסייה הערבית. אוכלוסייה זו צמאה למידע בכל הקשור ל-ADHD אך לצערי נמצאת הרחק מאחור, מבחינת הידע ודרכי הטיפול בבעיית הפרעות הקשב.


הפעילות שלי התחילה כשהחלטתי לתרגם לערבית את ספר הילדים שכתבתי "חמישה חברים וחתול אחד". הספר מיועד לעזור לילדים עם ADHD ולחבריהם להבין במה מדובר ואיך אפשר להיעזר ב-ADHD כדי להצליח. נפגשתי עם ראש עירית טירה והחלטנו לחלק את הספר למורים, מנהלים ואנשי חינוך בעיר. כיום אני מעשירה את הצוותים החינוכיים בעיר כיצד להשתמש באופן יעיל בספר על מנת שהילדים יבינו את מתנת הקשב. כמו כן, אני מעבירה הרצאות לסגל החינוכי בעיר והכנתי מערכי שיעור ראשוניים כפיילוט, בתקווה שיתגבשו בעתיד לתוכנית לימודית קבועה.

דברים נוספים המעוררים בי השראה, הם החדשנות והיזמות בתחום מתנת הקשב. חשוב לי להיות עם היד על הדופק, להמשיך לפתח שיטות, לחקור וליישם את האמצעים והכלים החדישים ביותר בעולם, שיכולים להיטיב עם הילדים. הקליניקה שלי מצוידת בשלל עזרים ייחודיים, חלקם מיובאים מחו"ל וחלקם מיוצרים על פי רעיונות שלי, כמו למשל מכשיר לאימון מוטוריקה עדינה להפרדת אצבעות כף היד. מכשיר זה מאפשר לילד לאחוז את העיפרון בצורה נכונה, תוך שיפור מהירות האצבעות, שיפור הריכוז והתכנון וחיזוק מפרק כף היד. דוגמה נוספת: במהלך חיפושי אחר עזרים מוטוריים יעילים, מצאתי ורכשתי לקליניקה כיסא תהודה (הנמצא בשלבי מחקר). בכיסא זה, הילד יושב בתוך תיבת תהודה ובוחר מבין הריחות את הריח שהוא אוהב. אני מנגנת לילד על מנת לגרום לשחרור שריריו ולהוביל לתחושת נינוחות, שלווה ורגיעה."


מה הן התכניות שלך לעתיד?


"בשלב זה, אני מתכננת להוציא לאור ספרים בשפות שונות: רוסית, אמהרית וערבית על מנת להנגיש את השיטה שלי לאוכלוסיות מגוונות. אני מאמינה שבעוד כחמש שנים, השיטה תשמש את בתי הספר וגני הילדים ברחבי הארץ. החזון שלי הוא שמסגרות החינוך יתנו מענה מיטבי לילדים עםADHD ובעלי צרכים מיוחדים, באמצעות שילוב העזרים והשיטה שפיתחתי ואני פועלת במלוא המרץ על מנת שהוא יתגשם."



מהו המסר החשוב ביותר שלך להורים ולילדים?


"המסר העומד בבסיס העשייה שלי, שהוכיח את עצמו בסיפור חיי האישי והמשפחתי הוא שהלקות יכולה להוות יתרון. כשמאמינים בילד, כשמזהים כבר בגיל מוקדם את יכולותיו לצד קשייו ומעודדים אותו לטפח את כשרונו, הקשיים יכולים להוות מקפצה והזדמנות לחיזוק הביטחון העצמי והערך העצמי. זאת הייתה החוויה האישית שלי, כך גידלתי את ילדיי וזאת גם דרכי עם תלמידיי ומטופליי."




 

ד"ר שרית טגנסקי , בעלת PhD פילוסופיה בתחום פסיכולוגיה בשילוב חינוך, מאוניברסיטת קונסטנטין בסלובקיה

מאמנת לילדים הסובלים מ-ADHD מטעם איגוד המאמנים הבינלאומי בארה"ב

מאבחנת ומטפלת בתפקודי למידה ויסות חושי ומוטוריקה

מורה לחינוך מיוחד מכללת תלפיות

תעודה בתרפיה באומנות משקמת לילדים

מדריכה ומלווה בשיטה המונטסורית

מדריכה ומלווה התפתחותית שיטת שלהב ממכון וינגייט

מייסדת ומנהלת האקדמיה לאומנויות המחול "דנסינג"

מנהלת מרכז Function לאבחון וטיפול מוטורי לילדים עם ADHD ובעלי צרכים מיוחדים



ספריה של ד"ר שרית טגנסקי:

"מי מפחד מ-ADHD" - רב מכר משנת 2006, יצא במהדורה מורחבת ומעודכנת בשנת 2017 ובו משולבים סיפורים אישיים וטיפים להתמודדות עם בעיית הקשב בתחומים השונים ובשלבי הגדילה וההתבגרות של הילד.

"מי מפחדת מ-ADHD" (2016) - על בנות ו-ADHD, ספר ראשון בתחום זה בעברית ובו דרכי הטיפול והאבחון הייחודיים לבנות עם ADHD, המבוסס על עבודת הדוקטורט פורצת הדרך של ד"ר טגנסקי בתחום השפעת המחול על בנות עם ADHD.

"חמישה חברים וחתול אחד" (2019) - הספר מאפשר לילדים בעלי ADHD להזדהות עם הדמויות, המבטאות את הקשיים שהם עצמם חווים. קיימת גרסה גם בערבית.



bottom of page