top of page
  • תמונת הסופר/תאייל הראל

אל תשאירו את הגינה לסוף


משפצים? בונים בית חדש? נכון שאת הגינה מבצעים בסוף אבל זו טעות להשאיר את התכנון לסוף. חשיבה מקדימה חוסכת משאבים ומשפרת משמעותית את איכות החיים וההנאה מהגינה. איך ומתי מתחילים? כל ההמלצות בראיון עם רויטל לוריא מעצבת גינות ונוף כבר 30 שנה.



רוב הלקוחות מקדישים את התקציב לעיצוב הבית ושוכחים לקחת בחשבון עוד בשלבי התכנון את עיצוב הגינה. מצב זה, עלול לגרום לכך להרגיש כי פספסו את הגינה, ויצטרכו לעשות התאמות למצב קיים, וכך הגינה, אזור המגורים החיצוני יתוכנן עם פשרות עיצוביות והיא לא בדיוק תתאים פונקציונאלית לצרכיהם ותראה פחות מרהיבה ביחס לבית המושקע.


רויטל לוריא | חיסכון בכפילות עבודה וטעויות עיצוביות

מתי הכי נכון לחשוב על תכנון הגינה?

בשלב תכנון הבית. עלויות תכנון הגינה נמוכות ביחס לעלויות ביצוע הגינה ובשלב זה יקל עלי בעבודתי בתכנון מראש בבחירת חומרים, התחשבות בתנאי השטח, כיווני אויר, התייחסות למיקום חלונות הבית ובכלל תכנון עיצובי של הגינה שתתואם לסגנון הבית הכללי ועוד גורמים שעלי לקחת בחשבון בשלב זה. תכנון מראש יקל גם על בעלי הבית בתכנון התקציב לביצוע, הגינה נחשבת לחלק אינטגרלי של הבית, וכבר בשלבים הראשונים בהתייחס לכתב כמויות, כשהקבלן ובעלי הבית מחשבים הוצאות כמו הובלה ושימוש בקבלני מקצוע, טוב יהיה להתייחס בזמן זה גם לשטח הגינה בכדי לחסוך עליות כבקנייה מרוכזת של החומרים ובעבודתם של בעלי המקצוע בבנייה או שיפוץ הבית שיעבדו במקביל גם בשטח הגינה, מצב החוסך כפילות עבודה וטעויות מבחינה עיצובית.


תכניות רעיוניות שתכלול מספר מוקדים | רויטל לוריא

האם בדומה לעבודת הקבלן המתבצעת משלב התכנון עד למפתח, כך גם הגינה?

אכן כן. שלב תכנון הגינה כולל בתוכו מספר שלבים. בהתחלה אני עורכת תכניות רעיוניות שיכללו מספר מוקדים לשימושים שונים של בני הבית תוך הקפדה על נוחיות ופונקציונאלית כמו למשל קירבה בין פינת האוכל שבבית לפינת האוכל שבחוץ, תוך שמירה על סגנון ועיצוב זורמים עם העיצוב הנבחר של פנים הבית, בשלב זה מדברים גם על עלויות לצורך הערכת תקציב נכונה.


רויטל לוריא | גינה המותאמת לכל בני הבית

בתכנון למשל אני מתייחסת לחלונות הבית כמסגרות לתמונות לכן בשלב תכנון הבית אבדוק כי מבעד כל חלון תהיה אפשרות לצפות בנוף הגינה המשתנה כתמונה בהתאם לעונת השנה וכן במשך שעות היום.


חשוב לי לתכנן את תרשים הזרימה בהתאם לתקציב שהוגדר לי מראש, וליישם כמה שיותר סיטואציות מבחינת שימוש בגינה כך שכל אחד מבני הבית בהתאם לגילו ופעיליותו יוכל להנות ממנה.

רויטל לוריא | מיקוד והגדרת החלום כחלק מתיאום הציפיות

אחד הנושאים הבסיסיים כשאני נפגשת לראשונה עם לקוחותיי, הוא תאום ציפיות. בשלב זה אני מכירה אותם מקרוב, מקשיבה לרצונותיהם, שואלת לגילאי הילדים ומבינה את תדירות השימוש בגינה ובהתאם לתקציב העומד לרשותם, מתאימה את התכנון הפונקציונאלי והעיצובי.


הקצאת שטחים לצרכים פחות אסטטיים בגינה אך חשובים בחיי היום יום כמו מלונה, מתלה כביסה, חנייה ודרכי גישה אליה, מתקן קומפוסטר (לדישון), עמדת מטבח הכוללת, טבון, ומעשנת או עמדת מדיה הכוללת טלוויזיה או מסך להקרנת סרטים. כל אלא צריכים להילקח בחשבון עוד בשלב התכנון מבחינת הערכות לתשתיות מתאימות ובהתאם לשטח הגינה.


היכן למקם בגינה את אזור פינת הישיבה?

לרוב, אנו רוצים שפינת הישיבה תהיה צמודה לסלון, אבל במידה והסלון פונה לצד דרום אפשר לשקול למקם אותה בחלקו הצפוני של הבית כדי שיהיה מספיק צל וקרירות.

בחירת גודל שטחה של פינת הישיבה המרוצפת הינה נגזרת של מספר האנשים שישבו בה בחיי היום יום, ותדירות האירוח ובמספר האורחים בממוצע. יכול להיות מספר פינות ישיבה במקומות שונים בחצר ויכולה להיות פינת אירוח אחת מרכזית שמכילה ישיבה זקופה סביב שולחן אוכל וכן ישיבה נמוכה לרביצה.

מבחינה עיצובית חשוב לאזן בין השטח הפונקציונאלי המרוצף לבין השטח הירוק והטבע. שילוב במקטעים של צמחיה ירוקה בין הריצוף ייתן את תחושת ההנאה של צמחיה שעוטפת ומחבקת ויצור עניין בשילוב צבעים וחומרים.

אוירה מסתורית בעזרת תאורה מרומזת ונחבאת

מהם האלמנטים המייחדים גינה מודרנית?

Less is more

הוא המוטו המרכזי בעיצוב הגינה המודרנית כשנוסף לכך הוא השימוש בפלטת צבעים מונוכרומטית כמו: שחור, לבן ואפור. ומשחק עדין של גוונים. סגנון זה מיוחד בניקיון העיצובי שלו ע"י חזרתיות של אלמנט מסוים באופן מדויק כמו עציץ או עץ הנמצאים במרחק גאומטרי שווה היוצרים תחושה של קצב אחיד ומינימליזם המשדרים ניקיון, אחידות ואוירה רגועה.


גינה בסגנון זה תלבש אוירה מסתורית בעזרת תאורה מרומזת ונחבאת הממוקמת בצורתה כקווים גאומטריים המדברים באותה שפה עם האלמנטים שנבחרו ומה שחשוב הוא בחירת החומרים התואמים את אופייה כמו אבן בריצוף, צמחייה ירוקה על גווניה ומעט אפור ללא פרחים צבעוניים.


תחושת מרחב ולהנות מהטבע שנכנס אלינו הביתה

מה חשוב לזכור בתכנון הגינה?

ככל שפנים הבית חשוב, רצוי להתייחס לשטח הגינה כחלק ממשיך כדי ליצור תחושת מרחב ולהנות מהטבע שנכנס אלינו הביתה.









bottom of page