top of page
  • תמונת הסופר/תאבי יופה

אתם יושבים? ראיון על גינות אהבת אדם וצומח


כמו בתקופת הקורונה, כך גם היום בזמן המלחמה, אנחנו מוצאים את עצמנו בחיפוש מתמיד אחר פינות בטוחות ומרגיעות לברוח אליהן. כאלה שנדע שהן שם עבורנו, עם עדיפות למקום קרוב לבית, מגוננות ומרגיעות.


ישנם אנשים שלקחו את החיפוש הזה אחר הרוגע ויישמו אותו הלכה למעשה בבתיהם, עם הקמה של גינה בחצר הפרטית שמהווה מקלט מחשבתי ורגשי מהיום יום.



 "ישנם מחקרים רבים שמדגישים את החשיבות של הגינה והצבע הירוק כגורם המרגיע את הנפש", מסבירה רויטל לוריא, "גם אותי באופן אישי זה מרגיע. שמתי לב גם במסגרת העבודות שאני מבצעת עבור המגזר הפרטי, שאנשים רבים בוחרים לצאת לעבוד בגינה שלהם. ניכוש העשבים, בדיקת הפרחים שפרחו, השאלה מה התפתח. כל אלה יוצרים רוגע נפשי ומרחב מדיטטיבי שמאפשר למחשבות לנדוד למקומות שונים"..


רויטל, הנדסאית נוף בהכשרתה ובוגרת הפקולטה לחקלאות ברחובות, בחרה לקחת את אהבת האדם והצומח ולהפוך אותה למקצוע.


מאז 1998 היא מתכננת ומעצבת גינות לקהל הפרטי ולמגזר הציבורי ולא משנה אם מדובר בגינה על שטח של 50 מטרים או בגינה ציבורית בפארק המשתרע על פני מספר דונמים - המטרה של רויטל לוריא היא לעשות לאדם המשתמש במקום טוב על הלב.

"העניין של עבודה בגינה מייצר רוגע בחזרה הזו על אותה פעולה שוב ושוב", מוסיפה לוריא, "גם מי שלא עוסק במדיטציה יכול למצוא את השקט שלו אל מול הנוף הפסטורלי ומנותק החדשות".





תני לנו דוגמה לכמה אלמנטים שאפשר להוסיף בגינה הפרטית כדי ליצור עבורנו את המרחב השקט הזה.

"אלמנט של מים: בריכה עם דגים או מים שזורמים בסירקולציה. האלמנט הזה מדהים בעיניי והוא אחד מהדברים החשובים בהיבט הזה של הרוגע המחשבתי. אלמנט נוסף הוא, למשל, נדנדה על עץ. אפשר לבנות נדנדה זוגית, בצל, שמייצרת תחושה של מקום מפלט המנותק מהגינה הגדולה. מעין מקום לברוח אליו. גם מדורת אש יכולה להיות אלמנט מרגיע, בין אם בגינה כפרית או בגינה מודרנית, והיא יכולה לבוא בביטויים שונים: בור אש בטבע, או שולחן אש מדורה סופר אלגנטי. אבל עצם האש היא מקור מרכזי שמושך אנשים לשבת לידה ולהתבונן בה. וישנם גם את הירקות. עבודה בגינת ירק נותנת סיפוק גדול בקטיף תוצרת שגידלת מזרעים ועד ירקות לסלט. זה גם נותן מרגוע לילדים ומספק להם היבט של לימוד והשקעה למשך תקופה ארוכה עד לקבלת התוצר שגידלנו".



המרכיב של מרגוע בגינה רלוונטי גם לגינות הציבוריות שאת מתמחה בהן, או רק לגינות הפרטיות?

"ההיבט הזה שונה בגן הציבורי המשרת קהל רחב, עצם השהייה בגן בלב העיר נותן מקום לבריחה מהמציאות היומיומית למקום פתוח עם הזדמנות לעסוק בספורט, בהליכה, במשחק, במפגשים עם אנשים ועוד.״



״בגינות ציבוריות זה יותר במחשבה של לצאת לטבע האורבני, שם המרגוע. לצאת מבנייני המגורים הגבוהים אל עבר הריאה הירוקה הקרובה. הפתרון הטוב ביותר למציאת מעט רוגע לנפש הוא להשקיע בפינה משלכם, בגינה פרטית, שאליה תוכלו לצאת בכל פעם שתחפשו מעט אוויר לנשמה".







bottom of page