top of page
  • תמונת הסופר/תאייל הראל

הצצה למקורות ההשראה של נועם רז, איש הפלסטלינה

הפיסול והבנייה בפלסטלינה היא הזמנה לכל הגילאים לברוא עולמות מתוך השראה ומחשבה יצירתית. נועם רז אמן הפלסטלינה המוערך מי שפרסם ספרי יצירה אינטרקטיביים שזכו להצלחה רבה, במאמר מיוחד למגזין יום ההשראה.

בנוסף, איך יוגה מתחברת לפלסטלינה? התשובות במאמר


כותב המאמר: נועם רז.


העבודה בפלסטלינה לבד או כחלק מקבוצה יוצרת חוויה של שמחה, מבטאה חוש הומור ומייצגת במהותה דמיון.  גיליתי, שלפעמים, יוצרים זקוקים למעט הנחייה והכוונה כדי להגיע למוצר הסופי המוצלח.  

כאומן, אני שואב השראה לדמויות מצפייה בסרטי אנימציה ומהתבוננות בתמונות.

העולמות השטוחים מקבלים בדמיוני נפח ונוכחות בזכות הפלסטלינה.


בעולם הפיסול כל דמות שאנו רוצים לפסל היא בתחילת הדרך, בעיה.


השאלה שאני מבקש לפתור, עם עמיתי הפסלים, היא כיצד מעבירים דימוי במחשבה או תמונה לטובת קבלת נוכחות תלת ממדית?


אני מלמד דרך היצירה בפלסטלינה ערך נוסף שחשוב לא פחות:

פתרון בעיות באופן לוגי של פירוק והרכבה. מיומנות זו חשובה גם באפיקי חיים אחרים. כאשר בעיה נדמת גדולה, רצוי לפרק אותה לבעיות קטנות יותר, שניתן לטפל בהן האחת אחרי השנייה.

הדרך שמצאתי לפתור בעיה זו הינה להוביל את הפסל דרך תהליך חשיבה שבו לומדים להסתכל על הדמות כמכלול של צורות גיאומטריות. בזכות הסבר מדויק ומפורט, המוצר הסופי זהה לזה שמופיע בצילום.


על פי מתודיקה זו כל דמות מפורקת לחלקיה. אני מתעד את תהליך העבודה ומזמין את היוצר להכין העתק מדויק של הצורות המוצגות בשורה, האחת לצד השנייה. אין לדלג על שלבים, או לעשות קיצורי דרך, כיוון שהדמות תתפרק או לא תצא זהה לדוגמא.  

הפרויקט האחרון שלי הוא, שילוב של שני עולמות שמצאתי בהם השראה, הפלסטלינה והיוגה.

המהות של תרגול היוגה הינה התנועה במרחב של הגוף. ההקפדה על התנועה המדויקת מביאה מזור, מרפא, השראה וחשיבה צלולה.

המיומנות שרכשתי מעולם הפיסול של הפלסטלינה מבליטה את מנח הגוף והתנועה, כשהדמות קפואה בתוכה. בחרתי לשלב בין שני העולמות כדי לסייע למתרגלי היוגה לדייק במנח הגוף, בכל תרגיל.



 

אודות הכותב נועם רז


נועם רז אומן פלסטלינה יוצר,מאייר ומפסל מגוון רחב של יצירות אומנות בפלסטלינה. פרסם מגוון ספרי פלסטלינה מעוררי השראה. המוטו של נועם בחיים הוא "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים" מנחה מנוסה בסדנאות פלסטלינה בכל הארץ לילדים מגיל חמש ומעלה. בסדנאות נפתח עבורכם צוהר אל עולם חדש ובלתי מוכר של דמיון,יצירה,אומנות וחוש הומור. הפעילויות מתואמות על פי גילאים לימי הולדת, קייטנות קיץ, תכניות חינוכיות שנתיות לבתי ספר, גני ילדים ומתנס"ים. במהלך המפגש מקבל כל ילד כלים ודגשים לעבודה נכונה ומקצועית כיצד לעבוד עם הפלסטלינה ובעיקר דגש על מוטוריקה עדינה,דמיון והרבה יצירתיות. הסדנאות כוללות חומרי יצירה איכותיים, יחס אישי, מפגש חוויתי חינוכי ומעשיר וכמובן דמויות עליזות שילוו אתכם הביתה.



 

לינק לאתר : https://www.noam-raz.com


bottom of page