top of page
תמונת הסופר/תאייל הראל

האם הקידמה לוקחת אותנו קדימה?

כתבה: אורלי דימנט

מומחית למשא ומתן, שפת גוף וניהול משברים. לשעבר מנכ״לית בקבוצת השחר סמנכ"ל רכש בחברת ביטוח "הפניקס" ודירקטורית בהפניקס אחזקות.

חלק ראשון - מה אנחנו אומרים?


בילדותי, אי שם בתחילת שנות השבעים, חצוב בזכרוני איך מידי שישי זכינו לשעורי תורה שבעל פה שהעבירה המנהלת האגדית של בית הספר. 45 דק' מרתקות בהם בחרה פתגם אחד, כל שבוע ובעיניים בורקות סקרה את מקורו ומשמעותו. היא תיווכה לנו את הפתגם בחוכמה עדכנית לחיי היום יום שלנו. 

התבקשנו לתרגל את הפתגם במשך שבוע בחיי היום יום שלנו, בשיח עם המשפחה החברים וכך פעלנו באהבה ובהתלהבות.

הפתגמים שימשו אותי כתבלין יקר ערך שהוסיף צבע וטעם עמוק לתיאורים וליכולת ההבעה שהצמחתי מתוך האוצר שהטמיעה בי מנהלת אחת בתחילת שנות השבעים.

עם השנים גדלתי בסביבה חינוכית ובבית המעודד שיח, נימוקים, תיאורים ציוריים ולימוד השפה העברית על חידותיה, המילים הנרדפות והעושר הרב הטמון בקריאה ובשימוש המחייה שפה. העשרת השפה בילדותי היתה כלפיד שהצטווינו לשמור בוער ולהעבירו מדור לדור. הרבה שנים היו לי היסודות הללו  כ"בור סוד שאינו מאבד טיפה" ,  כלים שהעשירו את ההבנה והעומק של הרעיונות והמעשים שחתרתי להשיג בעשייה כמרצה, אשה, מפקדת אמא ומנהלת. חלק שני - מה מגלה שפת הגוף?

במהלך השנים התמחתי בניהול משברים והתמקצעתי בניהול משא ומתן והבנת שפת הגוף בעולם העסקים. עשרות מחקרים הוכיחו כי רוב המסר המועבר על ידנו הוא בשפת הגוף שלנו ולא במילים הנאמרות. ממה נובע הפער? מה היתרון של הבנת שפת גוף מקנה לנו בשיח או במשא ומתן? כיצד שפת הגוף שלנו תשפיע על ההחלטות של הצד השני כחלק מלימודי בניו יורק, ארה"ב בשנות ה-80 התוודעתי לתורת התנועה של לאבאן (Laban Movement Analysis), ניתוח תנועה לאבאן נלמד בקורסים וסדנאות בתחומי האימון האישי ומנהל עסקים ובחלק גדול מקורסי התרפיה הגופנית בעולם.


רודולף לאבאן היה רקדן וכוריאוגרף ותאורטיקן הונגרי, 

חלוצי הריקוד המודרני באירופה בשנות ה 20,  עבודתו הניחה את היסודות  לתיאור ופירוש תנועה אנושית.  לאבאן טען כי ניתוח תנועה הוא: "...מעין דקדוק ותחביר של השפה של התנועה, העוסקים לא רק במבנה החיצוני של התנועה כי אם בתוכן המנטלי והרגשי שלה. (הסדר הכוריאולוגי הוא) החוקים והמבנים הנסתרים של התנועה, כשהם מוכרים לנו באופן מודע – הופכים את התנועה לבעלת משמעות מובנת."  (מקור ויקיפדיה)

חלק שלישי - "שפת המיצמוצים"


עם השנים השיח נהייה קר מדוד, עינייני, קצר ולעניין, חד וחלק! שיח תיאורי עשיר הפך ל"חפירה" ומכאן שיחה, הסבר, נימוק, תיאור, נימוק הפכו ל"קרדום לחפור בו".

היום אנו מסתפקים במסרונים וריגשונים שאספו עבורנו כשפה אונברסאלית מנוונת ומסרסת. אנו מצלמים את עצמנו מחוייכים ומפיצים למשפחה ולחברים תמונה שמשדרת: "אני מאושר, על מה יש עוד לדבר". אני מכנה את שפת ההווה "שפת המיצמוצים", הפסקנו כמעט לדבר והעתיד מזמין לנו שיח מיצמוצים מנוכר וחד מיימדי.


אני מזמינה את הקורא להבין את המשמעויות ולצאת מאיזור הנוחות שאליו הוכנסנו כצאן מובל. אני מציעה שנבין את כוחה של מילה ואת סודות שפת הגוף ובמאמץ מחודש נחזור לדבר חוזרים לדבר, כי שכחנו לדבר, כי נוח לנו...כיצד נתקשר בעוד 20 שנה?

בהרצאה מלאת קצב והומור אלמד את כוחו של השיח, סודות המשא ומתן ושפת הוגף.

אחשוף את כוחו של הכפתור הדימיוני ששולט על המילים, המסר ושפת הגוף שלנו . 

מה ערכו של הכפתור לו אם יכולנו לעצור, לעשות "פאוז" || ,לחשוב...לתכנן לבצע << חזרה לאחור ו...> ולנסח הכל מחדש....מה אנחנו אומרים, למה אנחנו מתכוונים.... ומה המסר שמתקבל? וההפך..."לא יסולא בפז"!


 

אודות הכותבת אורלי דימנטמומחית למשא ומתן, שפת גוף  וניהול משברים. יועצת לעיריית ת"א ולחברות פיננסיות המובילות בישראל .

לשעבר סמנכ"ל רכש בחברת ביטוח "הפניקס" ולשעבר מנכ״לית בקבוצת "שחר". מתרגמת את הניסיון שצברה לתובנות בסיסיות ולכלים פשוטים ליישום בחיי היום יום.


רוצים לשמוע הרצאה של אורלי, חייגו: 0547722261



 

Comments


bottom of page