top of page
תמונת הסופר/תאבי יופה

הבית של הלוחות // מגוון 2002

ב-1994 יצא יעקב לוי, בן קבוצת יבנה, משבילי המושב השיתופי ניר גלים לעבודת החוץ הראשונה שלו במפעל שהיה בבעלות חברו. כשמונה שנים אחר כך, בשנת 2002, נוצרה ההזדמנות מבחינתו. הוא רכש את המפעל והעבירו לאשדוד, קרוב לבית, מול מושב ניר גלים שם הוא מתגורר ומכאן גם שמה "מגוון 2002".

 

אלא שכמאמר הקלישאה אפשר להוציא את החבר מהקיבוץ, אבל אי אפשר להוציא את הקיבוץ מהחבר ולוי הפך את העסק החדש למשפחה אחת גדולה.

צילום ליאת פנחסי
יעקב לוי | צילום: ליאת פנחסי
"גדלתי והתחנכתי בנגרייה בקבוצת יבנה", מספר לוי, "בהשכלתי למדתי הנדסאי תוכנה ומערכות מידע בתחילת שנות ה-80 כשעוד היה צריך אנשים כמונו. בניר גלים ניהלתי מפעל לייצור ריהוט לגני ילדים. משם היצירתיות שלי והאהבה לעבודה עם ילדים, מעצבים, אדריכלים ואנשים בכלל".



לוי הוא הבעלים של חברת מגוון 2002, "הבית של הלוחות" כלשון העובדים, שמתמחה בייצור לוחות מחיקים, לוחות מגנטיים, לוחות נעיצה ועוד. במגוון 2002 תמצאו מקום רב ליצירתיות ולמחשבה והכל בהתאמה אישית, ובאווירה משפחתית.


"לפני שנה, לדוגמה, נפרדנו משני עובדים ותיקים", נזכר לוי, "אחת מהן עבדה איתנו כל השנים והגיעה לגיל 70, עד שהיא סיימה לעבוד בצורה מסודרת. בצוות הייצור שלנו יש עוד עובדים בגיל 50 ואפילו מסגר בן 76 שעובד במסירות מופלאה. היום נותרנו עם 13 עובדים, כשלפני הקורונה היינו עם צוות של 25, וכולנו צריכים לאמץ סביבה חדשה ולא להינעל על מציאות מסוימת כשקורים דברים סביבנו".



מה זה אומר?

"התאמנו את עצמנו, בחרנו עם מי לעבוד ועם מי לא. נכנסנו לתחום ההיי טק ולתחום התעשייה בצורה חזקה אחרי תקופה ארוכה של מיקוד בשוק החינוך".


במגוון 2002 עובדים בשיתוף ומתוך הקשבה לכל עובד ועובד. לוי עצמו מתייעץ כל העת עם הצוות מתוך המדיניות של חדרים פתוחים וכל מי שרוצה יכול להיכנס ולשאול שאלה. ובמקביל גם לוי עצמו לא חושש לבקש מהצוות להגיע במידת הצורך בשעות מוקדמות לאזורים מרוחקים, כדי לבצע מסירה או התקנה ללקוח.


"צריך לדעת לפזר את הידע, לחלק בנדיבות, לפתוח את המקום אפילו למתחרים שלנו", אומר לוי, "בסך הכל יש חמש חברות יצרניות בסדר הגודל שלנו בשוק הזה, כשאנחנו הצעירה מבין כולן. אבל אני שם לב כי אצלנו האנרגיה להתחדשות ויצירה עובדת כל הזמן".


איך אתה חש את זה אצלך?


"אצלי, צירפתי את ערן החתן שלי, בחור צעיר שהמקצוע שלו היה שטח, סוסים ובקר והכנסתי אותו למפעל. הוא השלים תואר בניהול תעשייתי במכללת ספיר.  ישבנו וחילקנו את העבודה בינינו והיום הוא שותף מלא בחברה. והוא יחד עם שאר הצוות הצעיר יותר רצים קדימה כל הזמן".















עולם הלוחות המחיקים לא הולך ונעלם?

"אני כל יום אומר את זה לעצמי, שאין לי ברירה אלא לחשוב גם על עיסוק אחר, אבל בכל יום אני גם רואה את הצורך במוצרים שלנו. חברות עוד משתמשות בלוחות כדי להעביר מסרים, רגשות, למחוק ולשכוח. עדיין לא רואים את הלוחות הדיגיטליים עם מסך הנגיעה גם בגלל המחיר וגם בגלל ההרגלים. בסופו של דבר, וגם בכירים בגוגל אמרו לי את זה, עובדים על הלוח או כותבים על חלון הזכוכית במשרד מצלמים, שולחים, מוחקים ורצים קדימה".




יעקב לוי הוא הבעלים של חברה עם תו תקן של "כחול לבן מיוצר בישראל", כשמשמעות הדבר היא שמעל ל-35% מפעילות הייצור היא כאן בישראל ולא מעבר לים והכל בהתאמה אישית. וכיאה לעסק ישראלי גם הוא חווה את הטראומה של ה-7.10 כמו מדינה שלמה.


"כולנו חווינו את ההלם הנוראי הזה", מודה לוי, "נרתמנו לסיוע כמה שאפשר במסגרת המגבלות שלנו כדי לעזור לבתי הספר של הקיבוצים בתנועת הקיבוץ הדתי. גם גיליתי שהרבה מהלקוחות שלנו הם מג"דים, סמג"דים במילואים, שפנו אליי וביקשו לוחות. העבודה שלנו במלחמה הייתה כמעט מלאה, כשגם אנשים שעבדו מהבית חוברו דרך מחשבים ניידים שנקנו במיוחד כדי שירגישו חלק".









צילום: אוהד דיין | יעקב לוי

עד כמה הצלחת להביא קצת מההוויה הקיבוצית לחברה?

"הצלחתי להביא את הביחד של הקיבוץ, את היושרה. תקופה ארוכה הועסקו פה עובדים שיקומיים. אני מאמין בניצול של אינטליגנציה רגשית איתה אני ניגש גם לעובדים וגם ללקוחות ולספקים. רגש עובד וכל זה לצד החשיבות של דיוק ועמידה בלוחות זמנים שספגתי בקבוצת יבנה. מכאן גם סלוגן והג'ינגל של מגוון 2002 כולנו ביחד... מגוון 2002 מומחים בלוחות מחיקים. אני גם מאד מאמין בלימודים, ולומד בעצמי כל הזמן במסגרות שונות ובעיקר במסגרת 'דרומה צפונה אקדמי' של משפחת ורטהיימר. לחיילים משוחררים שעובדים איתנו אני אומר שיש תנאי, ובתום 10 חודשים של עבודה הם חייבים להגיד לי איפה הם הולכים ללמוד ומה כדי שלא יישארו עובדי ייצור פשוטים.


"משפט השראה שמוביל אותי כל השנים הינו משפטו המפורסם של בנג'מין פרנקלין 

'אמור לי ואשכח, למד אותי ואזכור, שתף אותי, ואלמד.' משפט זה תלוי בתוך המפעל ומייצג את ה-DNA שלנו. לידו כמובן השורשים מבית קבוצת יבנה, שלט עם לוגו של מגוון ושל קבוצת יבנה וכתוב בו 'כאן ביתי פה אני נולדתי...'. נולדתי בקבוצת יבנה וביתי הוא מגוון 2002".





Comments


bottom of page