top of page
  • תמונת הסופר/תאייל הראל

אדריכלות המותחת את גבולות הדמיון


האדריכלית ג'ויס אורון בחרה ללכת עם הלב ולהתמחות בבנייה ציבורית, המאתגרת אותה להמציא ולחדש כל הזמן, תוך שמירה על מסגרת תקציבית. השפה האדריכלית הייחודית שהמציאה, מתבטאת בפרויקטים יוצאי הדופן שהיא מתכננת עבור מגזרים שונים באוכלוסייה.

קצת עלי

"נולדתי בארה"ב ובגיל 5 עברתי עם משפחתי לאורוגוואי. אבי היה סגן הבריאות באורוגוואי והיהודי הראשון שכיהן בתפקיד ממשלתי, באמריקה הלטינית כולה. כשסיימתי את התיכון, המדינה הייתה לקראת הפיכה צבאית והאווירה הייתה קשה. משפחתי עברה לארה"ב ואילו אני החלטתי לעלות ארצה לבדי בגיל 18. למדתי אדריכלות במכינה של הטכניון והתקבלתי לפקולטה לארכיטקטורה. לאחר לימודי, עבדתי במשך שש שנים כשכירה בתחום וב-1985 הקמתי את משרד "ג'ויס אורון אדריכלות לבניין ערים בע"מ."


מדוע בחרת להתמקד בבנייה ציבורית?

"שהקמתי את המשרד, נמשכתי לכיוון הבנייה הציבורית. זאת הייתה החלטה לא פשוטה, משום שעל כל בית ספר שנבנה, נבנות אלפי יחידות דיור. בנוסף, בבנייה ציבורית מדובר על תקציב ממשלתי, הנמוך משמעותית מהתקציבים הקיימים בבנייה הפרטית. למרות זאת, ראיתי בצורך לעמוד בתקציב אתגר במקום מכשול.


בית ספר יסודי בשכונת אפק בירוחם

המצאתי שפה אדריכלית ייחודית הכוללת 4 אלמנטים היוצרים פיסוליות מעניינת, תוך עמידה בתקציבים נמוכים:

1.קירות חודרים – קירות החודרים דרך הבניין.

2.שימוש בצורות גיאומטריות נקיות ורבות עוצמה.

3.שילוב בין חומרים של אדריכלות הבינלאומית (זכוכית ומתכת) לקירות האבן של האדריכלות המקומית.

4.שימוש בגרידים של קורות ועמודים, הזורקים צל לקיר מאחור, באופן היוצר תבנית וצל."


מתחם שדרת התקווה, גני תקווה

מה מעורר בך השראה?

"יש לי תעודה של משרד מאמן, המעסיק מתמחים ואני נותנת להם להתנסות בתכנון הראשוני. לדעתי כל סגנון מגיע בשלב מסוים לנקודת רוויה ולכן זה נהדר שיש זווית נוספת ורעננה של המתמחים. הרעיונות שלהם מאפשרים לי להתחדש כל הזמן. אני שואבת השראה מנקודת המבט שלהם ואילו הם מרוויחים מההתנסות ומרגישים חופש וסיפוק - מהאינטראקציה הזאת נוצרים דברים נפלאים. אין הרבה משרדים בהם בעל המשרד מוותר על האגו ונותן לעובדים החדשים להתבטא.

הצורך להמציא ולחדש - תוך שמירה על מסגרת התקציבית, מעורר אף הוא השראה ומוביל אותי להמציא אלמנטים מעניינים."

מה לדעתך תפקיד האדריכלות במרחב הציבורי?

"תפקיד האדריכל הוא ליצור סביבה המעודדת את יצירת הקשר בין האנשים. כשתכננתי את השדרה בגני תקווה, היה לי חשוב שילדי הצופים יפגשו אחד את השני. בבניין הצופים בקרית אונו רציתי ליצור נקודת מפגש ובמתנ"סים, היה לי חשוב שילדים יקומו מהמחשבים ויפגשו ילדים אחרים בחללים המרכזיים".


ישיבת בני עקיבא, אלקנה

אילו סוגי פרויקטים מבצע המשרד?

"פרויקטים לבנייה ציבורית - בתחום הבנייה הציבורית אנו עוסקים בתכנון ספריות, בתי ספר, מתנ"סים, מתקני ספורט, גני ילדים ומועדוני נוער. יש בי סקרנות להכיר אנשים מרקעים שונים: דתיים, חרדים, אתיופים, דרוזים וכו'. לכן מרבית הפרויקטים שלי מכוונים לאוכלוסיות מגוונות.

פרויקטים למגורים - אמנם הבנייה הציבורית היא תחום ההתמחות שלי אך בשנת 1998, התחלתי גם לתכנן פרויקטים שונים למגורים: בעיר מודיעין בניתי שתי שכונות גדולות של 112 יחידות דיור כל אחת והשיא מבחינתי היה כשקיבלתי ממשרד השיכון את פרויקט תכנון הפלח השלישי של העיר בית"ר."


ישיבת בני עקיבא, אלקנה

פרויקטים מעוררי השראה ונושאי פרסים

"בקטגוריית הדמיות פרויקטים - קיבלתי לאחרונה את פרס פרויקט השנה מטעם האיחוד האירופי, על תכנון בית ספר בירוחם.

בקטגוריית פיתוח - קיבלתי פרס על תכנון שדרות התקווה, במועצה מקומית גני תקווה.

במסגרת תחרות - זכיתי בפרס על תכנון ישיבת בני עקיבא באלקנה:

הטופוגרפיה של המקום הייתה יוצאת דופן ורובה היה מדרון. החלק העליון והשטוח נוצל לצורך הקמת חצר ואילו במדרון, בעל השיפוע של מעל 20% , שולבו בצורת גלים כתות הספח – המעבדת, מנהלה, הספרייה, הכיתות ובית מדרש. כיתות האם פורצות מהטופוגרפיה בשל הצורך בתאורה הצפונית-דרומית. האלמנט הגלי המלווה את הטופוגרפיה הצמודה למדרון היורד ושני המלבנים היוצאים מהטופוגרפיה, יוצרים יחד פיסוליות מעניינת."


מתחם שדרת התקווה, גני תקווה

תכניות לעתיד

"אני מאושרת מכל מה שקורה לי ומההצלחה בתחום. אני רוצה להמשיך להתרכז במבני ציבור ולתת לדברים להימשך בדיוק כפי שהם עם הרבה כיוונים משמחים והכרה בעשייה שלי."



לינק לאתר האינטרנט:www.joyceoron.com

bottom of page