top of page
  • תמונת הסופר/תאייל הראל

גל של שינוי סיפור יציאת מצרים כהשראה לשינוי

ד"ר אילן אבקסיס, מרצה למיקרא במכללת גורדן במאמר מרתק למגזין יום ההשראה, מנתח את סיפור יציאת מצרים כמנוע להשראה, שינוי חברתי ופוליטי לאורך ציר הזמן ההיסטורי



כותב המאמר:

דוקטור אילן אבקסיס, המכללה האקדמית גורדון.


התנ"ך היווה, מהווה ויהווה השראה לאנשים רבים ומגוונים, ולמעשים שונים ומשונים.

מאז חתימתו ועד ימנו, האירועים המתוארים בו, משמשים השראה ומייצגים סמלים רבי עוצמה, עבור מאמיניו ולא מאמיניו גם יחד. במהלך ההיסטוריה, וברחבי תבל, אין ספור מאבקים חברתיים ופוליטיים שאבו השראה מסיפור מקראי אחד, יחיד ומיוחד. סיפור יציאת מצרים, אותו אנו מציינים מידי שנה בשנה בליל הסדר.


כנען נמצאת במסצ'וסטס


קבוצת פוריטנים אנגלים סבלה קשות מרדיפות דת של ג'יימס הראשון מלך אנגליה. קבוצה זו הפליגה מהעולם הישן בשנת 1620 לעבר העולם החדש באוניה 'מייפלאוור'. הפוריטנים ראו בעצמם את בני ישראל האמיתיים, במלך ג'יימס הם ראו את התגלמות פרעה הרשע, האוקיאנוס האטלנטי נדמה בעינהם כים סוף, וקייפ קוד היא לא אחרת מאשר ארץ כנען המובטחת. התפיסה הרואה באמריקה את 'ישראל החדשה', באה לידי ביטוי במתן שמות מקראיים לישובים רבים לארוכה ולרוחבה של ארצות הברית (בית אל, ירושלים, חברון, כרמל, רחובות, שרון...).


מעבדות לחרות – גרסת ארצות הברית


טרם מלחמת האזרחים האמריקנית ובמהלכה, נמלטו שחורים רבים ממדינות הדרום אל מדינות הצפון. הבורחים ראו את עצמם כבני ישראל היוצאים מעבדות לחרות (באופן פרדוקסלי, אנשי הדרום ראו באברהם לינקולן את פרעה המשעבד אותם לגחמותיו).

מרטין לותר קינג הוביל את מאבק השחורים בארצות הברית למען שיוויון זכויות אזרחי. קינג, כומר בפטיסטי שחור, שאב מלוא החופן השראה מסיפור יציאת מצרים. משה רבנו היה הדמות הנערצת עליו, והמאבק לשוויון וחרות נתפס בעיניו ובעיני חסידו, כיצירת מצרים מודרנית.


ניצולי שואה כיוצאי מצרים


לאחר השואה, ניסו פליטי חרב להגיע לחופי ארץ ישראל, למרות הסגר שהטילו הבריטים. ניצולי השואה ראו בעלייתם ארצה יציאת מצרים חדשה, לאחר שפרעה המודרני, היטלר, הצליח להטביע שליש מעמנו ביאור העשוי מתאי הגזים. אחת מספינות המעפילים המפורסמות נקראה Exodus ׳יציאה' ביוונית, ושמו הלועזי של ספר שמות. בעברית נקראה הספינה 'יציאת אירופה תש"ז'. התייחסות ברורה ליציאת מצרים.


מסך הברזל כים סוף


הגוש המזרחי, מאחורי מסך הברזל לא ראה בעין יפה את הלאומיות היהודית בארץ ישראל, ומנע אפשרות של עליה מברית המועצות וגרורותיה לארץ ישראל. סיסמת המאבק של אסירי ציון (הסירובניקים) הייתה דברי משה לפרעה: שַׁלַּח אֶת-עַמִּי: Let my people go (שמות ט' 1).

חציית מסך הברזל אל החופש נדמתה כחציית ים סוף.


יציאת מצרים לאנשי מצרים


בשנת 2010 פרץ בטוניס, מה שכונה 'האביב הערבי'. המהומות התפשטו במהירות הבזק ברחבי העולם הערבי, והגיעו אל מצרים, אל כיכר תחריר בקהיר. המפגינים שמאסו בשלטונו ארוך השנים של חוסני מובראק (יותר מנאצר וסאדאת גם יחד) קראו לו 'פרעה'. המפגינים מצרים בני מצרים, ראו את עצמם כבני ישראל הנאנקים תחת עול פרעה!


עד כאן על קצה המזלג ורק סיפור אחד מיני רבים. סיפורי המקרא שימשו, משמשים וישמשו כהשראה לשינוי המחשבה ושינוי המציאות.



 

אודות הכותב ד״ר אילן אבקסיס



ד"ר אבקסיס הוא בעל הפודקסט "דברי הימים - הסכת על התנ"ך והמזרח הקדום"  http://ilanabc.co.il/

ד"ר אבקסיס הינו מרצה ותיק במכללה האקדמית גורדון בחוג למקרא, תרבות ישראל והגיל הרך, ומחנך את הדור הבא של המורים והגננות בישראל. פרסם שני ספרים: הסגן של בר כוכבא – מספרי 2 בהיסטוריה', וכן 'ויכהו וימיתהו וימלוך תחתיו – על רציחות פוליטיות במזרח הקדום'.

bottom of page