top of page
  • תמונת הסופר/תאייל הראל

התשובה שתפתיע אתכם -מה חיוני לפיתוח יצירתיות והשראה? שיעמום.

טלי דביר לבנת מנכ"לית ONE , אשת קריאייטיב בכירה ויוזמת יום ההשראה הבינלאומי מספרת בראיון לאיריס אלביק על חשיבות השעמום כטריגר ליצירתיות ועל איך לשמוע את לחישות היצירה



מדוע שעמום חיוני ליצירתיות והשראה?


"אנחנו חיים בעידן בו רובנו רצים מאתגר לאתגר, מבלי לעצור. דור אינסטנט קוראים לנו ולא בכדי. הכל כאן ועכשיו. רובנו עוברים בין התחנות המקובלות של: צבא, טיול גדול, לימודים, קריירה ומשפחה. כשאנחנו עסוקים כל הזמן בריצה הזו מבלי לעצור רגע ולהירגע.

מה אני מציעה? בואו ניתן לעצמנו להשתעמם ולהירגע, פחות הסחות דעת של הנייד, המחשב והטלוויזיה, ואז בין רגעי השיעמום נתחיל לשמוע את לחישות היצירה בתוכנו.


מחקרים שונים מחזקים את הטענה שיש קשר בין שעמום ליצירתיות. בניסוי שערכו החוקרות הבריטיות ד"ר סנדי מאן ורבקה קדמן ב-2013, הן ראו שכאשר אנחנו משתעממים, יש לנו זמן לחלום בהקיץ ולפתח רעיונות יצירתיים."


שיעמום מהווה יסוד ליצירה האם הוא מתבטא במוזיאון ההשראה?


כן, כאמור במוזיאון ההשראה ישנן חמש זירות. הזירה השנייה היא זירה של הפוגה, עצירה.

בזירה המבקרים נכנסים לאולם גדול ובו ביצים שקופות ענקיות שניתן לשבת בהן. לכל ביצה דופן כפולה שקופה, מעין אקווריום עם תכולה שונה כמו: חול ורוח, מים ודגים, דפי ממו מעופפים ועוד. הישיבה בכורסא ביצה העוטפת מקנה תחושה עוברית של שלווה ושקט, בחלל אינטימי המנותק מהסביבה. גם אם הגעתם בחבורה, יש לך רגע לעצמך, לבד. המבקרים עוצרים לרגע את מרוץ החיים ונהנים מהפוגה המובילה להשראה.



האם חשוב שגם ילדים ישתעממו?


התבנית של פעילויות מסביב לשעון לא פסחה על ילדנו בחופש. החופש הגדול הוא נקרא, בעיני הוא בעיקר גדול, פחות חופש. עוד לפני שהחופש מתחיל, ההורים מקבלים לווטסאפ שטף הודעות על פעילויות וקייטנות מכל סוג אפשרי. הילדים רצים מקייטנה לקייטנה ומפעילות לפעילות, על פי הלו"ז שההורים תופרים להם הכולל: מפגשים עם חברים, בריכה, ים, פארקים, מופעים וגם שעות מסך.רק שלא ישתעממו חלילה!אף אחד לא שואל את הילד מה הוא רוצה או אוהב לעשות.

אני אומרת, ההפך, תנו לילדים רגעי שעמום, זמן שבו הם לא עושים כלום, במודע. מהריק הזה יוצאת השראה.

אחד האתגרים ההוריים שלי הוא ללמד את הילדים שלי להשתעמם. במקום לנהל עבורם את הלו"ז ולהריץ אותם בין קייטנות, אני נותנת להם לנהל את סדר היום: לקום מאוחר, לשחק בלגו, להזמין חברים, ללכת לבריכה או סתם לשכב ולחלום בהקיץ. כמובן שאני נמצאת שם ברקע, מייעצת ותומכת, אך עם הזמן הם כבר בונים את סדר היום שלהם לבד, על פי ההעדפות שלהם ודבר זה מוביל לבשלות ואחריות."


טלי, את כמי שעוסקת ומתפרנסת מיצירה ללא ספק חווה רגעים של חוסר במוזה, מה אז? מה הסוד שלך לזמן אותה

"אני חווה חוסר השראה לעיתים תכופות ומשם נולדה המתודיקה שלי שהשראה היא כמו שריר וניתן לאמן ולתרגל אותה. ישנן דרכים שונות לעורר השראה: להקשיב למוזיקה באווירה רגועה, לחקור מקורות השראה, לשאוב השראה מסיפורי הצלחה, והתבלין הסודי שלי : למרוד - לא ללכת עם הזרם ולהעז לא להיות כמו כולם.


למרוד? זה מעניין. איפה פגשת את טלי המרדנית בקריירה?

אני זוכרת שבזמן שכולם סימנו "וי" על הטיול הגדול של אחרי הצבא, העדפתי ללכת עם החלום והקמתי משרד פרסום, תוך התעלמות מהרמות הגבה סביבי והתגובות הספקניות. כמי שמתפרנסת מיצירה, אני מבינה כמה כוח יש באי הליכה בשבילים המסומנים. כמה חשוב לשחרר את המחשבות ולבחון את הדברים ברוגע. כשעושים זאת, מגיעים דברים מעניינים.

אני מזמינה את כל מי שההשראה קרובה לליבו, לקחת חלק ביום ההשראה הבינלאומי שיחול ב-7/5/2019 ולעזור לנו להפיץ השראה בקהילה.

איך? פשוט תגידו "אני".


אחרי הפגישה עם טלי דביר לבנת, מייסדת יום ההשראה הבינלאומי חיפשתי משפט לסיים איתו את הראיון ואני חשובת שמצאתי :



"אני מאמין גדול בשעמום...


טכנולוגיה היא דבר מופלא,


אבל התחושה שאין לנו מה לעשות


מופלאה לא פחות."

- סטיב ג'ובס

bottom of page