top of page
  • תמונת הסופר/תיעל עיני

כיצד הדיפלומטיה הישראלית משתמשת בתרבות ככלי בחירום


 סיירת הסברה | טור דיעה מאת יעל עיני


בימים מתוחים כמו אלו, כולנו עוקבים.ות באופן מתמיד אחר הנעשה בחזית הקרב ברצועת עזה ובצפון הארץ. הרשת רועשת וגועשת עם עדכונים הישר מהשטח, ללא הפסקה. אך ישנה חזית נוספת ולא פחות מאתגרת שפחות עולה בכותרות, אולי מלבד בעדכוני כתבי חדשות החוץ שגם אז - רובנו מקשיבים.ות ותוהים.ות לעצמנו מה לנו ולמתרחש במדינה x בעיר y.



יעל עיני | טור דיעה

בשקט בשקט, החזית הדיפלומטית פעילה 24/7 בשגרה ובפרט בחירום. הדיפלומטים, הדיפלומטיות ואנשי משרד החוץ עובדים.ות לילות כימים על מנת לשמר את הלגיטימציה של ישראל למבצע בעזה, מנהלים.ות מאמצים מדיניים נרחבים להשבת החטופי.ות וכן -  גם משתמשים בתרבות הישראלית לטובת העברת מסרים מדיניים. 


באופן אישי, התרבות הישראלית ובפרט האומנות עבורי היא מקור להשראה ולגאווה.

סבא רבא שלי מצד אמי, גדל בברית המועצות ועלה לארץ בגיל 90, היה צייר חובב והשאיר לנו יצירות מקוריות רבות של נופי הארץ כמזכרת. בעקבותיו, אני מרבה לצייר וכך גם אחותי הקטנה. לפי דעתי, אומנות ובכלל תרבות הינה אמצעי אפקטיבי להעברת מסרים גם בחירום.


תרבות, מספרת סיפור אנושי בצורה יצירתית המעוררת הזדהות. לאחר מאורעות ה7/10, החלו להיחשף בהדרגתיות העדויות והסיפורים המטלטלים מאותו יום אשר זעזעו את הציבור הישראלי ואת העולם כולו. יחד עם זאת, רבות מהעדויות תוארו בעל פה על ידי מכרים.ות או קרובי.ות משפחה של השורדים.ות והנרצחים.ות, בגוף שלישי, מה שמרחיק את המאזינים.ות מהחוויה המקורית והרגשית של הסיפור. 


לדוגמא, במשרד החוץ הבינו את החשיבות בהעלאת מודעות ויצירת הזדהות בינלאומית עם שורדי.ות ונרצחי.ות ה7/10 ולפני מספר שבועות קיימו תערוכה מיוחדת במינה המציגה את זוועות החמאס והאלימות הבלתי נתפסת כלפי נשים וגברים ישראליים שנקטו המחבלים באותו יום נורא.

התערוכה השמיעה את קולן של אותן נשים, באמירה בלתי מתפשרת - Believe Israeli Women!האירוע אורגן ע״י רשת ״נשים בדיפלומטיה״ של משרד החוץ, והקהל כלל למעלה מ-120 משתתפות ומשתתפים בהם כ-20 ראשי וראשות נציגויות, נכחו לצד הנהלת משרד החוץ, עובדות ועובדים, דיפלומטים ודיפלומטיות מלמעלה מ-60 מדינות, לצד נציגות החברה האזרחית בהן מנכ"ליות שדולת הנשים, האיגוד לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, הנהלה וחברות מובילות בפורום דבורה, לצד נציגות משרד המשפטים.


מדובר בדוגמא אחת מיני רבות, כיצד האומנות הישראלית מהווה חלק נכבד מעבודת הדיפלומטים.ות הישראלים ושופרה התרבותי של מדינת ישראל בעולם.


דיפלומטיה תרבותית, הינה תת-תחום חשוב בדיפלומטיה הקלאסית. ייצוא תרבות ישראלית ובתוכה אמנים, מוזיקאים, להקות ואנשי תרבות פותח עבור אותם אמנים.ות שווקים ויעדים חדשים מחד ולמדינת ישראל קרקע פורייה ליצירת קשרים מדיניים-תרבותיים מאידך. בעת מלחמה, קשרים אלו מהווים עוגן כלכלי ומדיני חשוב עבור המדינה ותורמים ליציבותה בזירה הבינלאומית.

יצירה שהוצגה בתערוכה| Oren Fischer – Kibbutz Beeri

כך למשל, בקורסי הצוערים של משרד החוץ, אשר לעיתים זוכים לכינוי ״קורס הטיס של שירות המדינה״ הנפתחו החודש במתכונת חירום התרבות הינה חלק אינטגרלי בהכשרת הצוערים. הקורס הנוכחי, מונה כ-41 צוערים וצוערות ממגוון רקעים וגילאים וצפוי להסתיים במאי 2024. אחד התפקידים הפתוח בפני הצוערים בחלק מ-108 נציגויות ישראל בעולם הוא נספח התרבות אשר אמון על יצירה, פיתוח ושימור קשרים מדיניים-תרבותיים בין מדינת ישראל למדינת היעד. בנוסף, במהלך הקורס הצוערים.ות מחולקים.ות לתפקידים שונים, אחד מהם הוא אחראי.ת התרבות אשר מתכלל.ת את תחום התרבות לצוערים.ות במהלך הקורס ויוזם.ת אירועי תרבות שונים.


יש שיאמרו, כי דרישות הסף לקורס הצוערים המהווה את שער הכניסה לעולם הדיפלומטיה הישראלית נוקשות. יחד עם זאת, תנאי הקבלה לקורס הינם, ובכן, תואר ראשון בכל תחום (אני למשל, לא למדתי תואר ביחסים בינלאומיים או בדיפלומטיה אלא במדעי החברה) המוכר ע״י המל״ג ומעבר תהליך מיונים של קרוב לשנה. כן ראוי לציין כי בממוצע, עשרות בודדות של מועמדים.ות עוברים.ות את המיונים לקורס מתוך מספר רב של ניגשים.ות. 


יצירה שהוצגה בתערוכה | Noa Kelner – War

יחד עם זאת, מדובר בהזדמנות מדהימה לאלו שצולחים.ות את תהליך המיון להשתתף בקורס שהוא הכל חוץ משגרתי הלוקח את הצוערים.ות למסע חובק עולם (למשך 5 שנים, שלא יהיה משעמם) ומצייד אותם.ות בארגז הכלים הנדרשים על מנת להיות פניה היפות של המדינה בשלל תחומים, בתוכם התרבות.

לסיכום, הדיפלומטיה הינה מקצוע בעל פנים רבות, דיפלומטיה תרבותית הינה אחת מהן ומהווה כלי אפקטיבי ליצירת קשרים מדיניים בשגרה ובפרט בחירום. מקצוע הדיפלומטיה מאפשר גיוון תעסוקתי ומהווה קריירה ייחודית חובקת-עולם. קורס הצוערים של משרד החוץ הינו תחילת הדרך עבור נציגנו ושגרירנו בעולם ומעניק להם.ן את הכלים לביצוע עבודתם החשובה.

מעוניינים לייצא את התרבות הישראלית ולייצג את מדינת ישראל בעולם?

עקבו אחרי דף הפייסבוק הרשמי של הקורס, "קורס צוערים – משרד החוץ"

לעדכונים על מועד פתיחת המכרז לקורסים הבאים.



bottom of page