top of page
  • תמונת הסופר/תאבי יופה

להאיר את הדרום

אחת הבשורות הגדולות שהולכות להאיר את אזור דרום אשקלון ועוטף עזה מגיעה מכיוונה של חברת דוראד אנרגיה, עם הקמתה של תחנת הכוח החדשה דוראד 2.


"קיבלנו את אישור הממשלה להקים תחנת כח נוספת בגודל של כ-650 מגה וואט, בתוך תחומי התחנה הקיימת בלי לקחת שטח נוסף", מסביר אלי אסולין, מנכ"ל דוראד אנרגיה, "התחנה תקום בתחומי התחנה הקיימת היום דרומית לעיר אשקלון על פני שטח של כחמישה דונמים בלבד, בעוד שלפרויקט בסדר גודל כזה נדרש לרוב שטח של 20 ואפילו 40 דונמים".


איך זה אפשרי?

"אנחנו נשתמש בתחנה החדשה בחלק מהמערכות הקיימות היום, מה שיאפשר לנו להיות מאוד קומפקטיים. התחנה תיבנה במבנה מיוחד לגובה במקום לאורך. האישור הגיע מהממשלה לפני כשלושה חודשים וייקח לנו זמן להשלים את קבלת היתרי הבניה והמימון הנדרש. ההערכה שלי שבתוך כשנה וחצי עד שנתיים נתחיל לבנות את התחנה עם הטכנולוגיה המתקדמת בעולם בעלות של קרוב לשלושה מיליארד שקלים".





ואיזו בשורה תביא בניית התחנה לאזור עוטף עזה?

"עם הקמת דוראד 2 אנחנו נייצר המון מקומות עבודה – קרוב ל-1,000 בני אדם יועסקו בשיא ההקמה לתקופה של שלוש עד ארבע שנים. וההקמה הזו תסייע לכל המפעלים סביב שיעבדו מולנו כמו מפעלי נחושת, חשמל, מתכת, ניקיון ואפילו אנשים שיבואו וימכרו מזון לעובדים. תחנת הכוח מביאה עמה תנופה גדולה שתתרום לאזור בתקופה שהוא הכי צריך. כשהמלחמה תסתיים וגם כאשר היא תעבור לעצימות נמוכה כל הדרום יתרומם בתנופה גדולה חזרה, ואנחנו נהיה בין הראשונים שיתרמו ויעזרו להחזיר את הכלכלה למצב שיהיה טוב יותר משהיה לפני ה-7 באוקטובר".



דוראד אנרגיה בע"מ התאגדה בשנת 2002 במטרה לעסוק בייצור חשמל ואספקתו לצרכני קצה פרטיים. במרץ 2011 היא החלה בבנייתה של תחנת הכוח הפרטית הראשונה והגדולה בישראל. את עבודות ההקמה, חתמה ההפעלה המסחרית במאי 2014, והחברה יצאה לדרך.


"דוראד הוקמה כחברה חלוצה בשוק הפרטי של ייצור חשמל ומכירתו ללקוחות פרטיים", מפרט אסולין, "והכל בזמן שחברת החשמל היתה מונופול שאף אחד לא חשב לערער עליו. אבל באו כמה יזמים שלא הסכימו לקבל 'לא' כתשובה והלכו עם המהלך בכל הכוח, ועד שב-2010 הם הצליחו להגיע לסגירה פיננסית ולהקים את דוראד. בתחילת הדרך ייצרנו כמעט 7 אחוזים מהחשמל במדינה, ומאז אנחנו מוכרים את כל החשמל שלנו ללקוחות הגדולים בישראל ולאחרונה התחלנו במכירה גם לאלפי לקוחות ביתיים".




ועד כמה פרויקט דוראד 2 יחזק את מעמדכם בשוק החשמל?


אלי אסולין | מנכ״ל

"מדובר בפרויקט מאוד חשוב וחיוני למדינה וחשוב למשק החשמל ולאיכות הסביבה, כי הוא יקטין מאוד את השימוש באנרגיות מזהמות יותר. הפרויקט הזה, דרך אגב, מתחבר לעוד שני פרויקטים חשובים שמשרד האנרגיה דוחף בשנים האחרונות שאחד מהם הוא הפסקת השימוש בפחם עד לשנת 2025 והשני הקמה של כבל הולכה תת ימי, שיאפשר הולכת חשמל מהאזור הדרומי והצפוני של המדינה למרכזה ובכך יציע קידום מהיר של הקמת אנרגיות מתחדשות. היום ישראל היא כמעט המדינה היחידה בעולם שלא נעזרת בכבל תת ימי בהולכת החשמל שלה".


אסולין הגיע לדוראד אחרי שנים רבות שבמהלכן כיהן בתפקידים בכירים בחברת החשמל, ובתחילת דרכו כמנהל הקבלה והכנסה לעבודה של תחנת הכוח הראשונה במחזור משולב מדגם F שהוקמה ונכנסה לעבודה בגז טבעי באשכול. הוא בוגר תואר ראשון בהנדסת מכונות בהצטיינות ותואר שני במינהל עסקים, עם ידע וניסיון רב שצבר במהלך 30 שנות עבודה בתחום החשמל ובהן 13 שנות עבודה בשוק הפרטי. ועם כזה עבר הוא יודע כבר כמנהל מה חשוב לו לראות במקום שהוא מנהל.


"הערך החשוב ביותר בעיני זה להיות בן אדם, להעריך את העובדים שלך והלקוחות ולשלב נשים וגברים בכל תהליכי העבודה והניהול", מסכם אסולין, "חשוב שתהיה לנו מדינה עם אפס פליטות וזה יקרה בעזרת שימוש במימן לייצור חשמל בתחנות הכח הרבות שקיימות במדינה, בתוספת של אנרגיה סולרית ואגירה. ככול הנראה לא יהיה מנוס גם מהקמת תחנת כח גרעינית קטנה אחת או אפילו יותר. כמדינה עם אתגרים ביטחוניים רבים ואי אנרגטי אנחנו חייבים ייצור חשמל אמין ובטוח בכל שעות היממה ובכל עונות השנה. לדוראד חשוב מאוד לתרום לקהילה בדרכים שונות התנדבות ותרומות ולכן אנו כוללים בכל תקציב שנתי גם תרומה לקהילה. אנחנו מאמינים בחיבור של הנוער להנדסה תוך ביצוע פרויקטים מעשיים במערכות התחנת הכח, סיורים, הדרכות ולימוד מקצועות ההנדסה בתחנה. דוראד הינה חברה מובילה ומצליחה בזכות צוות המנהלים והעובדים שלה. אני מאמין בשיתוף כל העובדים שהם הנכס הכי חשוב לנו בתהליכי קבלת ההחלטות בסביבת עבודה תומכת ומאפשרת, עם דגש גם על זמן פנוי יקר עם המשפחה".







bottom of page