top of page
  • תמונת הסופר/תאייל הראל

מתי בפעם האחרונה עשית משהו.. בשבילך?

רונית חיימוב זילברמן, מייסדת המרכז לטיפול בחרדות טראומה וחולי כרוני ומפתחת שיטת "הדרך של רונית" מספרת על החוויה האישית שהובילה לתשוקה לטפל ועל הרצון להתפתח מעבר לגבולות המוכרים בתחום.

בגיל 45 עם למעלה מעשרים ושתיים שנות ניסיון ואלפי מקרים מורכבים היא חוזרת למקור ההשראה ממנו החלה - המשפחה לה נולדה בתל אביב והבחירה ללמוד טיפול.


רונית חיימוב

ניצוצות של השראה | איך הכל התחיל?

"ההתחלה היא למעשה המשפחה אליה נולדתי ולאחר מכן כשבחרתי ללמוד עבודה סוציאלית. אני לא ידעתי זאת בזמנו אך היום אני מניחה שכמעט כל מטפל בוחר ללמוד טיפול כדי לסייע לעצמו, לקרובים אליו, ולמצוא משמעות בכל הבלאגן הזה שנקרא חיים. אני נולדתי למשפחת שכול, כשנה לפני לידתי אחי נפטר מלוקמיה כשהיה רק בן 8. חשתי על בשרי כיצד טיפול לא נכון וחסר יעילות משפיע על אנשים אהובים וחיפשתי את הדרך שלי בעולם הטיפול בעקבות זאת. " רונית מתארת את הקושי של משפחתה לאחר אובדן אחיה ואת השפעותיו של הטיפול הנפשי השגוי שקיבלו כחוויה שדחפה אותה ללימודי טיפול סוציאלי.


"למען האמת בתחילת דרכי לא תיארתי לעצמי שאהיה עצמאית בעלת מרכז טיפול משל עצמי. אך הלימודים באקדמיה השמרנית והתיאורטית בשילוב העבודה במערכת הבריאות הנוקשה גרמו לי לחפש פתרונות מחוץ למסגרות המוכרות. מרבית השיטות שהוכחו מחקרית (אשר למדתי בתאריי) לא הראו את אותן התוצאות בשטח מה שהפך אותי 'לתלמידה הנצחית'... בחלוף השנים נחשפתי לשיטות רבות וטובות בעולם והבנתי כי לא כל שיטה מתאימה לכל אדם וטיפול יעיל באמת הוא זה המותאם אישית למטופל. מתוך הרצון להעניק למטופלי יחס נכון הקמתי את המרכז לפסיכותרפיה אינטגרטיבית המטפל בחרדה, טראומה וחולי כרוני הטוב ביותר בארץ."


מהי ״הדרך של רונית״?

"הדרך של רונית" הוא מרכז טיפול בחרדות טראומה וחולי כרוני בתל אביב שהוקם ע''י רונית חיימוב. לאחר חקירה מעמיקה בכל הנוגע לשיטות טיפול ולאלו המקובלות בממסד הבינה רונית שישנו צורך להשתמש במגוון רחב יותר של שיטות טיפול ובכך להתאים את השיטה הנכונה למטופל ולא להפך. במרכז פועלים על פי 12 שיטות טיפוליות מרחבי העולם כדי להבטיח שהטיפול יהיה נכון, יעיל ואפקטיבי. המטרה היא לזהות לפי אישיות האדם את מנגנון ההישרדות המנהל אותו בזמן חרדה וללמד אותו לשחרר את המגנון "הבעייתי", הדרך לריפוי היא הדגש בתהליך.

מה מוציא אותך מהמיטה בבוקר?

"הסקרנות לדעת מה יוליד יום. הרצון להבין מדוע דפוס, רגש, מחשבה מסויימים עולים ואיך לנתב אותם לכיוון טוב, איך לצמוח מתוך הקושי. הרצון להמשיך בעשייה הטיפולית, וללמד מטפלים חדשים וותיקים את הדרך הנכונה להיות מדויקים עם המטופלים שלהם". רונית שמה דגש על יעילות הטיפול ועל מוטיבציה לאיכות חיים, משמעות וצמיחה של המטופלים מתוך הטראומה כשהם מבינים שהדרך עצמה היא המטרה.



מהי השראה עבורך?

רונית מספרת לי על דמויות מרכזיות בחיה ובלימודיה שמהן קיבלה השראה, היא מספרת לי על אנשים שחוללו מהפך בתחום ופיתחו מודלים לטיפול. "בשבילי השראה היא אותם האנשים, בשר ודם, הצמחו מתוך הטראומה ואותם המטפלים שיצקו משמעות לתוך המשברים בחיי אנשים תוך אמונת אמיתית באנושות - משפחתי, בניהם הורי, אחי, והילדים שלי. ורג'יניה סאטיר 'אם הטיפול המשפחתי', ויקטור פרנקל ומטפלים רבים ששברו קונצנזוס בימים בהם המחיר היה כבד. "

אך ההשראה המניעה את רונית יום יום הינה המטופלים שמגיעים למרכז "הדרך של רונית". "כיום המטופלים שלי, הסיפורים והכוחות שלהם הם מקור ההשראה שלי, אני מטפלת בהם תוך הסתכלות על ההשראה האדירה שהם מעניקים לי. למרות המצב הקשה ובזכות אותה ההשראה אני כותבת ספר."



שינוי | הרגע הזה בו יש פוקוס, חידדת מטרות והבנת מה חשוב.

רונית מסבירה שפעמים רבות במהלך טיפולים עולה איזשהו אירוע, סיפור, נקודות מפנה שמהן מובן שהטראומה היא לא רק מקרה בודד אלא דפוס פעולה קבוע שיוצר אותה עד כדי כך שהאירוע אינו הדגש אלא הדפוס. מתוכו עולה רצון או חלום של מטופל, והמטרה היא לנסות להגשים אותו וכך להביא לתהליך ההחלמה.

"בבית החולים בו עבדתי שמעתי עשרות פעמים ממטופלים שניסו מספר טיפולים אך ללא השגת מטרות, ללא תחושה שהטיפול יעיל, בין אם זה כי פנו לטיפול 'טרנדי' ששמעו עליו או כי טופלו במערכת הציבורית, התחושה הזו גרמה להם לסבל רב עד שהבנתי שאני לא מסוגלת לתת לזה יד. שם התחילה החקירה שלי, גיליתי שלכל בני האדם דפוסים דומים, מנגנוני הישרדות זהים שפועלים סביב צרכים רגשיים שלא קיבלו מענה והם משפיעים על ההתנהלות, העבודה היחידה שנכונה במקרים אלו היא התאמת הטיפול לפני מנגנון ההישרדות, לפי צרכי המטופל בשילוב גוף ונפש."


חיבורך לקהילה

"כיום אני לוקחת חלק במספר שיתופי פעולה של מטפלים, נניח בתקופת הקורונה כתבתי ופרסמתי לציבור הרחב מדריך הנותן כלים ותרגילים להפחתת תחושת חרדה ומדריך לבני נוער שמסייע בהתמודדות אל מול הלמידה בזום. השאיפה שלי היא להקים בתוך מרכז הדרך של רונית אשפוזית יום בו אנשים יוכלו להירתם ולהיות חלק מהעשייה.



איך את מתמודדת כשאת מלאת חששות?

"אני משתדלת בכל יום מחדש להכיל ולקבל את כל כולי. זו לא משימה פשוטה, אך במהלך הזמן נוצר שלום בית עם החלקים השונים שבי. אני מקבלת את החלק שרוצה לפרוץ דרך, לסייע ולהצליח ומנגד גם את זה החושש. אני לומדת להימנע מחשיבה מצומצמת וסלקטיבית ופותחת את הראש לרעיונות חדשים ומגוונים. אני מודה לחששות על כך שרוצים להגן עליי, מבררת מפני מה אני מרגישה מאויימת והאם הסיבה מהותית, מוצאת דרך להתגבר על האיום."


צידה לדרך | איזה עצה היית נותנת לאלו שבתחילת דרכן.ם?

"לאלו המתחילים טיפול אני ממליצה להניח בצד את הטרנדיים הטיפוליים, הבטחות ושרביטי הקסמים המוצעים ולהתחיל בלבדוק אם אתם מרגישים חיבור ליושב מולם, להרגיש האם השיטה באמת מתאימה לקצב הריפוי האישי שלכם ולתת לנפש את הקצב שלה."

רונית גם פונה למטפלים ולעצמאיים, "לאלו המטפלים או העצמאיים בתחילת דרכם אני ממליצה להניח בצד את מה שלמדו לפי הספרים ולהיות בעל השאלה במקום בעל הידיעה. לנסות להסתכל באופן מתמיד על דברים בדרך חדשה, לא מוכרת וללא אג'נדה."


המוטו של רונית

"ישנה דרך טיפול אחת היעילה, לדעת את כל השיטות ולהתאים אישית את הטיפול למטופל. להעצים דרך נוכחות אוהבת והסתכלות על הכוחות של האחר ולא רק על חולשותיו."


הדרך של רונית

טלפון: 052-3634674

ronithaimoff.co.il

פייסבוק RonitsWay






bottom of page