top of page
  • תמונת הסופר/תאייל הראל

מתמטיקה של עיצוב

אילנה כובשת את מוזיאון קומו שבאיטליה:

אילנה סלזנב, בת 33, מעצבת מוצרים ובעלת סטודיו rdd - "research development design.

כחלק מהשגרה היומיומית שלה, אילנה עוסקת לא מעט בנושא של חדשנות, פיתוח וחשיבה יצירתית. היא מאמינה שכל בני האדם מפעילים את השריר היצירתי ברמה כזו או אחרת בחייהם המקצועיים והאישיים, בין אם מדובר ביצירה של מעצב, אומן, סרט, הוראה, תוכנה, גאדג'ט, כלי רכב או מתכון ועוד. אילנה אישית נוטה לייצר מוצרים מתוך מחקר וכיום, בנוסף לפיתוח, עיצוב וייצור מגוון מוצרים בסטודיו, היא עוסקת גם בפיתוח של שיטה, כאחת מהגחמות שלה בעולם (לאחר שלקחו למקצועות הפרקטיים את היצירתיות ולהפך, היא החליטה לפתח מתודולוגיה חדשה שחוקרת יצירה ומעצבים בארץ ובעולם).



המתודולוגיה שלה נקראת "המתמטיקה של העיצוב בדגש על חשיבה בתוך הקופסא" והיא מאפשרת לה וגם למעצבים אחרים שיבחרו ובחרו להשתמש בה, להישען על סט כלים ברור כדי לפתור בעיות עיצוביות באופן הכי חדשני, שיטתי ויצירתי שאפשר.

הפיתוח הוא סט וכלים לעולם החשיבה והעיצוב כאשר התאוריה ביסודה שיטתית והמטרה שלה להגיע לתוצאה עיצובית חדשנית בדגש על: שמירה על סדר עבודה בכל השלבים, חשיבה מצורה לפונקציה (״העולם הסגור״) ובמניפולציות ושיטות שלוקחות מהעולם המתמטי (הכפלה/החסרה/חלוקה וכו׳).



בזכות חיפוש בשיטה הנוכחית הזו, ניתן למצוא עולם צורני חדש וניתן לשחזר את עולם ההשראה (יצירתיות שיטתית) ולאחר כל תהליך החיפוש, לאחר שמוצאים פונקציות ועולם שניתן לשייך אליו את הצורות הנבחרת ורק לאחר שקיים בידינו בנק צורני שלם ועולם ברור שניתן לשאוב ממנו השראה, מעבירים את הצורה "פילטרים" של צורך, חשיבות, חדשנות, פונקציה, עלויות, שיווק וכו'...

בעיניה של אילנה, כל אחד יכול בקלות ליישם את השיטה שלה או לפתח שיטה משל עצמו, שעובדת עבורו. העיקר למצוא הגיון, תבניתיות וכוונה בתוך תהליך היצירה.

פיתוח השיטה של אילנה הובילה אותה לזכייה בפרס העיצוב היוקרתי ״design award״, שבו קיבלה ציון של 95 מתוך 100. הפרס הוענק לה כחלק מתערוכה שבשבוע העיצוב במילאנו.

bottom of page