top of page
  • תמונת הסופר/תאייל הראל

עיצוב מחובר לשורשים | מזי מיכאל

מזי מיכאל, מעצבת פנים ואמנית פנג שואי בכירה, מרצה בתחומי עיצוב ואדריכלות כבר 26 שנה. הקו המנחה אותה בעבודתה ובהרצאותיה הוא שעיצוב ותכנון מגיעים מהנשמה ומחוברים לאדמה וליסודות.


מזי מיכאל, צילום: שי אדם

מה חשוב לך להקנות לסטודנטים שלך?

"בתחילת הדרך סיימתי לימודי עיצוב אופנה ואף עבדתי בתחום. באותו יום בו עיצבתי שמלה בהשראת בניין, הבנתי שאני לא במקצוע הנכון. שיניתי כיוון ופניתי ללימודי עיצוב ואדריכלות פנים. עוד במהלך לימודיי הוצע לי להרצות ומאז, כבר 26 שנה אני מרצה בתחומי עיצוב, אדריכלות ופנג שואי.

לימדתי במוסדות שונים כמו מכללת בניין ודיור, מה"ט ומכללות אורט. ב-18 השנים האחרונות אני מרצה בבית ספר לעיצוב "אולטימה", שנחשב לביה"ס המקצועי, המבוסס והגדול בארץ, בו שימשתי גם כדיקאן הסטודנטים במשך שלוש שנים.


תחום ההוראה קרוב מאד לליבי ואני שואבת ממנו הנאה מרובה. אנו מכשירים סטודנטים המגיעים מרקעים וגילאים שונים וחשוב לי ליצור עבורם את ההבנה, שמבנה אינו תלוש מהקרקע, ההיסטוריה והסביבה שלו. לכן, בשיעורים אני מתייחסת ליסודות מבניים, סוגי קרקעות, קונסטרוקציות, הנדסת אנוש, חוקי כינון הבניין, תכנון, תקנים ועוד, בצורה דידקטית ומעמיקה ביותר. בהרצאותיי בתחום הפנג שואי, אני מלמדת ויוצרת את הבידול הנוסף: כיצד תכנון נכון של החלל תורם לשיפור איכות חיינו ומדוע חייב להתקיים דיאלוג בלתי פוסק בין הקירות לרוח, הגורם לשיפור משמעותי בחוויית המגורים של הדיירים.


"בשיעורים אני מתייחסת ליסודות מבניים, סוגי קרקעות, קונסטרוקציות, הנדסת אנוש, חוקי כינון הבניין, תכנון, תקנים ועוד, בצורה דידקטית ומעמיקה ביותר."

עולם הרוח מתקיים בתוכי ומובנה בתוך תסריט ההנחיה שלי. כשחקנית נשמה, אני מכניסה המון רוח בהרצאות שאני מעבירה ובפרויקטים שאני יוצרת.

השבוע ניהלתי שיחות אישיות עם הסטודנטים שלי בגמר סמסטר ואחד מתלמידי ציין שבהרצאות שלי אני "מצליחה להכניס אוויר ונשמה לתוך הקירות". המשפט הזה מאוד ריגש אותי ואישר את פועלי."


צילום: ליאור טייטלר


עיצוב על זמני המותאם ללקוח

"בתחילת כל פרויקט אני בודקת את הצרכים והאפיונים של הלקוח, על מנת ליצור את הקונספט העיצובי המתאים עבורו. לכל אחד מאתנו יש אג'נדה צבעונית, צורנית וחומרית ,הגורמת לנו להרגיש בטוחים ובנוח. מכיוון שחשוב לי שהלקוחות ירגישו טוב בסביבה שאני מעצבת עבורם, אני בוחנת ומתעכבת על מהותם - היסטוריה, תחביבים ועוד. בעזרת פרטים נוספים של הלקוח ובהם תאריך לידה, אני מבצעת אנליזות המאפשרות לי להתאים עבורם את האלמנטים הנכונים, בסגנון עיצובי מותאם.

אני מעדיפה ליצור פרויקטים על זמניים לצד ההווה ומצליחה לעשות זאת גם במקרים בהם הלקוח רוצה עיצוב המשלב טרנדים ועכשוויות. לדוגמה, הסגנון הפופולארי היום הוא מודרני, המתאפיין בשילובי בטון, בלוק חשוף, מתכות מתועשות וזכוכית. על מנת שהלקוח לא יאלץ לשנות את העיצוב ביום שאחרי, אני משלבת בעיצוב חומרים טבעיים וצבעים, המדייקים אווירה חמה לחלל לצד הפונקציונליות."


דוגמאות לפרויקטים מיוחדים

"לפני מספר חודשים סיימתי לעצב דירה ישנה מאוד עבור זוג בנות. בעזרת מחקר התעמקתי בשנת בניית הבניין, במה שממוקם בסביבתו, הסגנון והטכנולוגיה של אותן שנים ובהתאם לכך עיצבתי עבורן, בתקציב נמוך, דירה מתוקה ומיוחדת. העיצוב של הדירה הוא בסגנון רטרו של שנות ה-70 עם שילוב עכשווי, הכולל בין היתר, רצפת מיקרוטופינג וטרצו. במטבח ובחדר האמבטיה שולבו גוונים ורודים, לצד שחורים ואחרים.


לפני מספר שנים תכננתי ברשפון משרד עו"ד לשתי שותפות שביקשו ממני ליצור עבורן חלל ביתי ומזמין. הפכתי את מבנה הקרקע הוותיק למשרד מקסים באווירה שנתבקשה. בהמשך הן התרחבו וביקשו חדר נוסף. כדי לעשות זאת פיצלתי את חדר הישיבות הגדול לקפסולה עם מחיצות זכוכית ולחדר ישיבות קטן. לאחר כחודשיים הן נאלצו לפנות את המבנה וסייעתי להן בבחירת משרד חדש. בתוך חודשיים בלבד תכננתי עבורן חלל משרדים חדש ומקסים, כל זאת בתקציב נמוך.


"השראה קיימת אצלי כל הזמן ובכל עשייה, בעבודה וכן בתחומים אחרים בחיים, כמו המשפחה והרצון להעניק השראה וערכים לילדים שלי. "

בשנים האחרונות אני משתפת פעולה עם האדריכל רון שינקין - שיתוף עשיר בחוויות שנרקם באהבה. יחד יצרנו לא מעט פרויקטים מעניינים ומרהיבים, ביניהם שניים אהובים:

פרויקט בזיכרון יעקב, בו קיבלנו שלד חסר, אותו הפכנו לאלבום חוויה עבור הלקוחות, בהשראה ניו יורקית.

פרויקט נוסף שתכננו, זכה ב-2015 במקום ראשון בבחירת הקהל של מגזין בניין ודיור. מדובר על בית פרטי משנות ה-90 שהוסב משתי קומות משעממות וחסרות פתחים, לשלוש קומות פונקציונליות ומפנקות בהשראת הבנייה הטמפלרית."



צילום: שי אדם


מה היא השראה עבורך?


"השראה קיימת אצלי כל הזמן ובכל עשייה, בעבודה וכן בתחומים אחרים בחיים, כמו המשפחה והרצון להעניק השראה וערכים לילדים שלי. בהרצאות שאני מעבירה יש להשראה מקום חשוב ביותר. למעשה, במהלך השיעורים הראשונים אני עובדת עם הסטודנטים על השראה שהם בוחרים, באמצעות בניית מצגת ופיתוח דרכי חשיבה.

דוגמה למשימה שאני נותנת להם: אני מבקשת שיבחרו תמונה או מיצג שהשפיע עליהם. בתרגום מסועף, בעזרת מילים ורגשות שמתעוררים אצלם, הם עורכים מחקר מקיף על המיצג ומפתחים אותו עד לרמת דיוק של צבעים, חומרים וצורות.


עיצוב חייב להיות מחובר לשורשים ואינו יכול להיות תלוש מהם. המחקר וההשראה מאפשרים לסטודנטים לחבר את העיצובים שלהם למקור וליצור שפה מיוחדת ומשמעותית, המותאמת ומייחדת אותם כמעצבים. יש לכך חשיבות רבה, במיוחד בימינו, כשבמדיה רצים פרויקטים וצילומים בשלל סגנונות, השאולים אמנם מן המקור, אך מתבצעים ללא הבנה נכונה ובעיקר בעזרת COPY PASTE. התוצאה היא שעטנז עיצובי מתיימר."



צילום: שי אפשטיין

מה מעורר בך השראה ליצירה?

"אני שואבת השראה מאנשים, טבע, היסטוריה, מוסיקה ומהסביבה. השראה היא משהו פנימי - מעין דלת לנשמה שבעזרתה ניתן לייצר משהו מאפיין ומדויק, הקרוב לליבי ולליבם של אחרים."




ליצירת קשר:


מזי מיכאל

0523542473

bottom of page