top of page
  • תמונת הסופר/תאייל הראל

השומר על העצים

האגרונום נעאמני פחרי, שמאי חקלאות וסוקר עצים מומחה, פועל כבר למעלה מ-55 שנה באופן מעורר השראה ובאהבה רבה, לקידום החקלאות בארץ ולשימור העצים בה.



על תחילת הדרך

"עבדתי כמדריך חקלאי באזור הגליל מטעם משרד החקלאות. אילו היו שנות ה-60 והחקלאים המבוגרים עבדו באמצעות כלי עבודה מסורתיים ובשיטות פרימיטיביות. יחד עם עמיתיי, לימדנו את החקלאים שיטות חדשות, פיתחנו גידולים חדשים לייצוא ותעשייה והצלחנו לקדם את החקלאות בישובים לא יהודים ויהודים בגליל.

בשנת 82 קיבלתי פרס הצטיינות מטעם שר החקלאות דאז, אריאל שרון על תרומתי לקידום החקלאות."


מה כוללים תפקידיך המגוונים?

שמאי חקלאות

"לפני 20 שנה התחלתי לעסוק בתחום באופן עצמאי. היום יש לי משרד גדול בנצרת העוסק בשמאות חקלאית והערכת נזקים.

בשנת 2013 נבחרתי לסגן יו"ר ענף החקלאות במשך שלוש קדנציות ובהמשך נבחרתי לייצג את איגוד החקלאים מול מוסדות מדינה - לשכת עו"ד, לשכת שמאי מקרקעין ומוסדות נוספים."


מומחה בתחום ניהול סיכונים בעצים

"בכובע השני שלי אני משמש כמומחה בתחום ניהול סיכונים בעצים.

במסגרת תקנה 89 לחוק תכנון ובנייה, בשטחים המשנים את ייעודם מחקלאות לבנייה, האגרונומים צריכים להכין סקרי עצים לפקיד היערות.

התהליך מתנהל כך- לאחר קבלת תכנית המדידה של השטח, האגרונומים בודקים את העצים ומגישים חוות דעת לפקיד היערות ורק לאחר אישורו, מתאפשרת קבלת הפרויקט לוועדת תכנון ובנייה. בנוסף מונפק אישור לכריתה / התקה של העצים שבפרויקט.

המטרה היא לשמר את העצים ולצמצם ככל האפשר את הפגיעה בהם במהלך הבנייה. חלק מהעצים מיועדים לשימור וחלקם , עצי אלון למשל, מועתקים למקום אחר. רק במקרים בהם אין ברירה אחרת, מתבצעת כריתה של העצים.

אני עובד עם ועדות תכנון בנייה במקומות שונים כמו: מבוא עירון, מבוא עמקים, מועצות מקומיות, עיריות, נתיבי איילון וגם בקר גינון בנתיבי ישראל.

בחורף האחרון, כאשר ערכתי סקר עבור מע"צ, עמים קרסו על כביש 669, בכניסה לקיבוץ שלוחות. היינו צריכים להחליט אילו עצים להציל ואילו לכרות, כדי שלא לגרום לסכנה לאנשים ויחד עם זאת, לשמור ככל האפשר על העצים.

בשנת 2019 התחלתי בעריכת סקר עצים בתחום העיר עפולה. סה"כ כ- 4500 עצים.

בתחום של מוסדות החינוך - הנושא של בטיחות עצים חשוב ביותר. מוסדות החינוך בארץ מחויבים לערוך סקר בטיחות עצים כדי לקבל אישור בטיחות. תחום זה דורש התמחות מיוחדת ואני נמנה על מספר מצומצם של אגרונומים המבצעים אותו.


מומחה מטעם בית משפט

"בכובעי השלישי אני משמש כמומחה מטעם בית משפט בתיקים שונים בחקלאות. כאשר נגרם נזק לחקלאי, האגרונום בודק מה גרם לו ומה היקפו. נזקים יכולים להיגרם מריסוס חומרי הדברה, הצפות מי ביוב, שריפות, פגעי מזג אוויר ועוד.

הצד שגרם לנזק מערער על התביעה ומגיש חוות דעת נגדית. המקרה מגיע לבית משפט ובמקרים רבים השופטים ממנים שמאי מטעם בית המשפט. תפקידי כאגרונום הוא להגיש חוות דעת של מומחה לבית המשפט."



מה היא השראה עבורך?

"במשך כל חיי עזרתי לחקלאים ודאגתי לקידום החקלאות. אני נהנה לעשות שירות טוב לאנשים וכשאני מצליח לעזור להם לפתור בעיה, אני חש סיפוק רב. אני מאוד אוהב את העבודה שלי ובזכותה אני מכיר הרבה מקומות, אנשים ונושאים חדשים.

השמירה על העצים העתיקים מעוררת בי השראה. לאחרונה נסעתי לקיבוץ דגניה א' כדי לסקור עצים בני 90-100 שנים הניצבים בכניסה הראשית הישנה של הקיבוץ, במטרה לשמר אותם לעוד שנים רבות."


מה הוא המוטו שלך?

"להישמר ולשמור - מצד אחד המטרה היא לשמור על העצים ומצד שני, חשוב לשמור שהעצים לא יקרסו ויגרמו לנזקים או אסון.

חשוב לשמור על יופייה הטבעי של ארצנו ועל כל עץ ירוק שגדל בה."


 

נעאמני פחרי - (M.SC) שמאי חקלאי/אגרונום

052-386-0140


bottom of page