top of page
  • תמונת הסופר/תאייל הראל

שילוב העולם המשפטי והטיפולי בתהליכי פרידה וגירושין

אורנה גלברד היא עורכת דין ומגשרת בתחום דיני המשפחה, עו"ס קלינית, יועצת אישית וזוגית ומתאמת הורית.

אורנה משלבת ידע וניסיון רב שנים בתחום המשפטי ובתחום הטיפולי ועוסקת בנפרד ובמקביל בשני עולמות העיסוק:

בתחום המשפטי - עו"ד ומגשרת בתחום דיני המשפחה, ליווי משפטי להסכמי ממון וזוגיות, פרידה וגירושין.

בתחום הטיפולי - ליווי רגשי וייעוץ ליחידים, זוגות והורים הנמצאים בהליכי פרידה וגירושין, תיאום הורי וייעוץ במצבים של ניכור הורי.



אורנה גלברד

ספרי לי על השילוב הייחודי של העולם המשפטי והטיפולי בהליכי גירושין?

"העולם המשפטי והעולם הרגשי קשורים ומזינים זה את זה: הליך פרידה מלווה בעומס רגשי רב, בתחושות של אובדן, כעס ולפעמים חרדה קיומית, העלולים להוות מחסום להגעה להסכם משפטי, להוביל לסרבול הליכים משפטיים ולהעצמת הקונפליקט. האוריינטציה הטיפולית שלי עוזרת לליווי המשפטי ולתהליך הגישור להצליח ומאפשרת לי להוביל להסכם הוגן. בכובעי הטיפולי, ההבנה וההכרות המעמיקה של המגרש המשפטי, עוזרת לי בתהליך הייעוץ הרגשי ליחידים, זוגות והורים".  



האם תוכלי לתת דוגמה למשמעות ההיבט הרגשי בתהליך גישור?

"זוג שהגיע לגישור, התנהל באופן מכבד ומרשים בפתרון המחלוקות שביניהם. לקראת סיום, נותרה מחלוקת שולית, אך האישה התבצרה בעמדתה באופן שאינו מאפשר להגיע לפתרון מוסכם. בפגישה נפרדת, ניתן היה "לקלף" קליפות ולהבין שהיה לה קושי לסיים תהליך גישור ולסגור את פרק הנישואין, מבלי לקבל הכרה מבן הזוג על המסירות אליו בשנות הנישואין ועל תפקודה כהורה. בפגישה משותפת נסגר המעגל בדרך מרגשת ומכבדת. זו דוגמה למחסום רגשי שעלול היה להסלים את הקונפליקט ולהשפיע על ההיבט המשפטי, האישי וההורי לשנים רבות."


דוגמה לייעוץ משפטי שזווית ראייתך כעו"ס הייתה חשובה בו?

"פנה אלי לייעוץ משפטי אדם בן 65 אשר הוזמן לחתום על הסכם גירושין אצל עורך דינה של אשתו. הבעל היה מופתע מכך לחלוטין. עולמו פשוט חרב עליו והוא לא היה מוכן נפשית לפרידה.

התעקשתי מול עוה"ד של האישה שבני הזוג ילכו תחילה לייעוץ זוגי, כדי שהאיש יוכל להבין מדוע אשתו רוצה להתגרש וכך לסגור מעגל ולהבשיל לעריכת הסכם גירושין. עוה"ד שיתף אתי פעולה מתוך הבנה והכרה בנקודת מבטי. לאחר שהייעוץ הזוגי הסתיים, האיש קיבל את התשובות שחיפש ונערך הסכם גירושין מכבד. שנה לאחר מכן, חברתו החדשה התקשרה אלי להודות לי על כך שהתמיכה וסגירת המעגל, אפשרה לו להמשיך בחייו ולמצוא זוגיות חדשה."


לאחרונה יש עיסוק מוגבר בנושא של ניכור הורי. מה מיוחד בטיפול במצבים הללו?

"מדובר על חוויה קשה מנשוא של נתק בין ההורה לילד, המלווה בעוינות וסרבנות קשר מצד הילד. במקרים אלו אני פועלת ברובד ה-well being של המטופל, כאדם וכהורה. אני מייעצת להורה לגבי מפגשיו עם הילד במרכז הקשר, או בכל תקשורת אחרת עם הילד, במטרה לקרב ביניהם ולעזור בהתמודדות עם המצב. בעניינים אלה יש יתרון רב בשיתוף פעולה עם עורך הדין בתיק, הפועל בזירה המשפטית לטובת העניין."

איך לדעתך נחלצים ממשבר גירושין ופרידה ?

"משבר הפרידה מלווה בתחושות קשות כמו: אובדן, תקיעות, עלבון, חוסר וודאות וכאב. יחד עם זאת, המשבר הוא גם הזדמנות לצמיחה ובחירה. כדי שאנשים יוכלו לצמוח מתוך הכאב, מומלץ להיעזר באיש מקצוע, שיסייע בתהליך הצמיחה וביציאה לדרך החדשה. "

כמה טיפים לצמיחה מתוך משבר?

"לקיחת אחריות היא המפתח - תפיסת עולם קורבנית מבטאת חוסר אונים, חוסר שליטה ואינה מקדמת. רק לקיחת אחריות מאפשרת השגת שליטה על חיינו ומתוכה אפשר לצמוח.

מתן דוגמה אישית - הדרך בה ננהל את המשבר היא המורשת שלנו גם לילדינו. ככל שאנו המבוגרים ננהל את המשבר באופן מכבד ושקול, כך גם נעזור לילדינו לעבור אותו בשלום.

להשתחרר מהמחשבות על הגרוש/ה - מגיעים אלי אנשים שנפרדו לפני שנים רבות ועדיין עסוקים במחשבות אינסופיות על הצד השני. חייבים לשחרר כדי לעבור לצמיחה ולדרך חדשה."


ולסיום, משפט שמנחה אותך?

"קודם כל אהבת האדם שבי ואחר כך, התפיסה שהאדם הוא עולם שלם. האדם לא מחולק בתוכו לזירה משפטית או רגשית. לכן, בין אם אני בכובעי המשפטי, הטיפולי או הגישורי, אני תמיד מסתכלת על האדם כמכלול ועל כל הצדדים המעורבים בתהליך. על מנת לעזור, חשוב להסתכל פתוח ורחב, כדי להבין את ההתנהגות, התחושות והמורכבות של התהליך ושל כל הצדדים."



 

לפרטים נוספים

bottom of page