top of page
  • תמונת הסופר/תאבי יופה

חותם בריאות – עידן חדש של בריאות


ארז דיין, בעל תעודת חוקר בוחן ממשטרת ישראל ומומחה לחקירה באמצעות שאלונים, ומי שניהל בעברו מספר חברות ביטוח מהגדולות במשק והוא גם יזם בתחום הבריאות והביטוח, הקים את "חותם בריאות". מדובר בשיטה להעלאת מודעות ומוטיבציה בהתאמה אישית של שאלות ותשובות בעידוד לשינוי התנהגות עצמי כשלב הכנה להצלחה בכל הקשור לירידה במשקל, הפסקת עישון, ובהפסקת התמכרויות לעבודה, מסכים, פורנו, קניות ולהימורים.





צילום עומר ארמוני
ארז דיין | צילום עומר ארמוני

"היתה לי אינטואיציה וגם הארה פנימית שבזכותן חיברתי את הנקודות", מספר דיין על ההשראה שלו להקמת "חותם בריאות", "כישרון העל שלי הוא ביכולת חקירה בזוויות ראייה רבות והתמודדות עם נתונים רבים. לכן החלטתי להקים מערכת שתגשים את השיטה שמובילה לתהליכי שינוי בעצמי בעזרת מתודולוגיות של מומחים. ההערכה היא שבשנת 2030 מערכות הרפואה המערביות יתמוטטו וחברות הביטוח עלולות להיכנס לקשיים, הכל בגלל עלייה משמעותית במחלות כרוניות בקרב אנשים. חשבתי לעצמי למה חברות הביטוח לא אומרות למבוטח חדש שמגיע אליהן מהן הסכנות למחלות העתידיות שהחתם שלהם רואה? ואז גם מספקות למבוטח החדש כלים לשינוי ולשיפור הבריאות כשמדובר באינטרס של שני הצדדים. אחרי פגישות עם בכירים בענף הביטוח בישראל ובעולם, ובתום פגישות עם בכירים בקופות החולים ובמשרד הבריאות, נאמר לי שישנם רק חמישה אחוזים באוכלוסייה שמצליחים לשנות הרגלים מזיקים. למה? כי במטרה להוציא אדם מהרגלים מזיקים וממכרים צריך לבצע שינוי התנהגות במספר רב של רבדים. מדובר בתהליך פנימי שדורש השקעה ופניות ולכן חוסר ההצלחה".



במהלך חייו הבוגרים הבין ארז דיין שהוא נולד עם יכולת שאין לאחרים. סוג של מתנה. דיין יכול להבין בעצמו איך לבצע שינוי התנהגות עצמי מוצלח, "בצורה טבעית" כלשונו, מה שמעמיד אותו באחוזון העליון של אנשים ברחבי העולם שעומדים ביעד שהציבו לעצמם של שינוי פנימי עמוק.

צילום עומר ארמוני
ארז דיין | צילום עומר ארמוני
"מומחים מתחום היציאה מהרגלים מזיקים דרך מתודולוגיות שונות נדהמו ממני,

מתאר דיין,

"והמחקר שלנו גילה שאני עושה באופן טבעי את כל מה שצריך לעשות בכל הקשור לשינוי התנהגות בבני אדם, ובמקביל מבצע גם תהליכים של העלאת מודעות עצמית ובניית מוטיבציה שמובילה להצלחה בתהליכי שינוי. וגם מכאן הגיעה ההשראה שלי".



צילום לילך תוינה

אז מה חותם בריאות מציעה לאנשים?

"מדובר במערכת של שאלות ותשובות שנבנתה בידי מומחים בתחומים שונים, שגם עברה פיילוטים שהראו הצלחות בתהליכי שינוי התנהגות מעבר לממוצע העולמי. הלקוח עובר את התהליך באנונימיות באמצעות שאלונים שהותאמו לו אישית בידי אלגוריתמיקה. אותן שאלות ותשובות מתחילות להעלות מודעות ולהדהד מחשבות. התהליך הבסיסי אורך שלושה חודשים, במהלכם האדם עונה על 30 שאלות בכל מפגש אחת לשבוע כדי שבכל פעם העבודה תיעשה מחדש. יש אפשרות למלא 30 שאלות להתנסות ללא תשלום, כאשר חשוב להדגיש שמדובר בתהליך ליצירת תהליכים של שינוי התנהגות עצמי. לא מדובר בטיפול או בייעוץ".



כל שאלון עובר בחינה של מומחים מתחומים שונים כדי לוודא שהתאמת השאלות מדויקת, למרות שאין מפגש ישיר בין האדם שעושה שימוש במערכת לבין מנתחי השאלונים.






האם אפשר לשנות כך תהליכים?

דיין מסביר שכן: "אנחנו מציעים דרך תשאול חכמה מאוד שיושבת על מתודולוגיות מתחומי הפסיכולוגיה והאימון האישי ועוד שאנחנו בנינו. האדם עצמו יוזם את השינויים שהוא עושה. אנשים אוהבים זבנג וגמרנו בלי לטפל בשורש התופעה, אבל בדיוק כך הם מבזבזים את הכסף שלהם ולא מגיעים למטרה לטווח ארוך. המטרה שלנו היא להתקשר מול חברות ביטוח, קופות חולים או גופים כמו צה"ל או כל גוף מוסדי גדול שיש לו עניין בשיפור הבריאות של לקוחותיו. הם קונים מאיתנו מנויים ובוחנים את ההצלחה על פני כמה מדידות, ודרך השיטה שלנו המשלימה את החוליה החסרה שאומרת 'בוא תתחיל לעבוד עם המודעות שלך בתהליך פנימי ארוך הבונה מספר רב של שינויי התנהגות עצמיים' כדי להביא לשינוי. בפיילוט שעשינו, לדוגמה, גילינו שההגעה של אנשים להשראה מעוכבת בגלל אותם הרגלים מזיקים שגורמים להם לברוח מקשיי היום יום. אנשים שהצליחו לצאת מאותם הרגלים הגיעו בהדרגה להשראה ולהגשמה. הרגלים מזיקים מעכבים התפתחות אנושית, וככל שאנשים יצאו מהם יותר הם יהיו בריאים יותר ויתפתחו טוב יותר".


צפו בראיון עם גדי סוקניק בין השאר על שיתוף הפעולה בין חותם לבריאות לחברת פוליסי צ'ק להוזלת פרמיות הביטוח עקב שיפור מוצלח של הבריאות:







bottom of page