top of page
  • תמונת הסופר/תאייל הראל

ספר ההשראה של ישראל: אדריכלות - מיכל שפר

משרד "שפר אדריכלים" הוקם בשנת 2006 ע"י האדריכלית מיכל שפר. המשרד עוסק בתכנון מבנים, אתרים לשימור ואדריכלות פנים.

תחילת הדרך | ניצוצות של השראה

חלמתי בכלל להיות אסטרונאוטית ונרשמתי ללימודי אסטרופיזיקה וחלל בטכניון. בסופו של דבר שיניתי כיוון והחלטתי ללמוד אדריכלות, המשלבת את הידע המדעי, האומנותי והתרבותי יחד.

נרשמתי ללימודי אדריכלות בפוליטכניקו שבמילאנו עיר הולדתי, והתאהבתי בתחום.

לאחר סיום לימודי התחלתי לעבוד במשרדו של האדריכל הידוע פוקסס (FUKSAS) שברומא. בין הפרויקטים בהם השתתפתי הובלתי את צוות התכנון של "מרכז פרס לשלום" שהוקם ביפו. בהמשך, נשלחתי ארצה מטעם משרד פוקסס על מנת לפקח על הפרויקט מקרוב. ב-2006 הקמתי את משרדי הפרטי ועד היום, במקביל, אני משמשת כנציגה של משרד פוקסס בארץ.


מה מוציא אותך מהמיטה בבוקר? על תשוקה ומוטיבציה

ייחוד המשרד שלנו הוא במגוון תחומי התכנון והביצוע בהם אנו עוסקים. החל מממבנים ציבוריים, תמ"א מגורים, בתים פרטיים ועד שימור מבנים ואתרים הסטורים. בגישה האיטלקית עיצוב הוא דרך חיים. אחת הסיבות שפניתי ללימודים באיטליה הייתה הרצון להביא את הגישה הזו לארץ להשקיע מחשבה בתכנון מבנים חדשים ולשמר את התרבות וההיסטוריה המקומית, בעזרת כל הכלים התכנוניים שעומדים לרשותי. כשהסביבה יפה ובריאה יותר, יש לנו כבוד אליה והיא גורמת לנו להרגיש טוב יותר עם עצמנו ועם הסובבים אותנו.


לדוגמה, כשאנחנו טסים לפריז, אנחנו אורזים את הבגדים היפים ביותר שלנו. משמעות נוספת של העיצוב כמכלול היא שהתכנון לא כולל רק את המבנה, עד לאחרון הפרטים שבו, אלא גם את הסביבה. בכל הפרויקטים שלנו אנחנו מבצעים את התכנון האדריכלי ועיצוב הפנים כמכלול, כולל פרטים ייחודיים, המותאמים לכל פרויקט.


מה מעורר בך השראה?

אם מחפשים, אפשר למצוא בכל מקום השראה, ובמיוחד בדברים הקטנים: בצבעים, בנגודים, בפרטי בניין ובעיקר באנשים ואפילו במילה. בשיחה פעמים רבות אני מנסה לדמיין ביטוי פיזי לתחושות ולרגשות שעולים בה.

בתהליך התכנון אני מנסה ללמוד את הלקוחות, ולעזור להם למקד את רצונותיהם ואת צרכהים. אני לא רוצה לשים את עצמי ואת הרעיונות שלי לפניהם, אלא לאפשר להם לבטא את עצמם דרך עבודת התכנון שלי.

שינוי | הרגע הזה בו יש פוקוס, חידוד מטרות והבנה של מה חשוב 

המיקוד שלנו בפרויקטים בתחום השימור – תחום המאפשר לנו לקחת את העבר אל העתיד, ולחוות מקרוב את העושר התרבותי המקומי.



פרוייקטים

מרכז מבקרים לארכיאולוגיה כלקוליתית ופארק טבע עירוני, פארק נחל באר שבע

מדובר בפארק טבע עירוני ענק, במובלעת בין שכונות. תכנון הפרויקט היה כרוך בלמידה של הארכיאולוגיה וההיסטוריה של המקום במשך כשנתיים. בשנות החמישים התגלו באזור חללי מגורים מתקופת הנחושת (לפני כ-6000 שנה) חפורים מתחת לאדמת הלס. מערכת מחילות המגורים הסבוכה הזו היוותה השראה לתכנון המרכז.

במרכז המבקרים מסופר סיפור מסע מראשית התפתחות האדם, ועד תקופת ההתיישבות החקלאית של האדם הכלקוליתי, בדגש על היסטוריית המקום. המבקרים נחשפים לייחודיות , שבאמנות ובתרבות המתפתחת המאפיינת את התקופה, בצורה חווייתית ומהנה.



שימור ושחזור אתרים באזור עין גדי

פרויקט כללי לשימור ושחזור אתרים באזור עין גדי, שהצריך תקופת למידה ארוכה ומחשבה מעמיקה, בעיקר בתחום ההתאמה של הסביבה למבקרים. למשל: שילוב קטעי המידע בסביבה, הגדרת אזורים שונים בעזרת צל ומים תוך שמירה על הקשר ההיסטורי בין האתרים.


תכנון דרכי גישה ומדרגות, תל ערד ותל גזר 

בתל ערד תוכנן גרם מדרגות היורד אל בורות מים, ששימשו את התושבים במקום בתקופה היהודאית. האתגר שניצב בפנינו היה לתכנן את המדרגות כך שלא יפגעו בקירות העתיקים וילוו את צורת הבורות העקלקלה. הפתרון היה תכנון מדרך המדרגות בצורה אליפטית על גבי קורה הנראית כשלד דינוזאור מתעקל, המאפשרת להתגבר על תנאי השטח שהקשו על הביצוע.  

בתל גזר מהלך המדרגות יאפשר למבקרים להגיע עד למעמקי מפעל המים העתיק מהתקופה הכנענית. הגיאומטריה הטרפזית מדגישה את הפרופורציות הייחודיות של הבור החפור, וחושפת את המדרגות העתיקותה החצובות בסלע.


"הגשר התורכי", באר שבע 

בשיתוף משרד "שפר רונן מהנדסים" המתמחה בשימור, ביצענו שחזור של אחת מאומנות הגשר, וכן הקמת מדרך חדש על גבי הגשר המחבר את שתי גדות הנחל, המנגיש אותו למבקרים. משרדנו שואף להשתלב בסביבה מתוך ענווה וכבוד למורשת ולהיסטוריה הבנויה. לכן, בשחזור האומנה נעשה שימוש באבנים משני סוגים וגוונים, שנחצבו במחצבה המקורית. שני הסוגים נועדו להדגיש את הישן מול החדש -איזה חלק שוחזר ואיזה חלק נותר כמו שהוא. ובנוסף, על הגשר יצרנו שביל הולכי רגל מבמבוק, המתאים לסביבה הצחיחה ומהווה חומר "ירוק" המחבר בין שתי הגדות. התכנון העדין אינו פוגע בסביבה או בשכבות המקוריות שמתחת לגשר ומשמר את המראה המקורי והשקט של "הגשר התורכי."

על שאיפות ומטרות | מהי השאיפה שלך?

השאיפה שלי היא להפוך כל מקום בו יש לי הזדמנות לגעת לטוב יותר עבור המשתמשים בו והמבקרים בסביבתו. אני רוצה לבנות מבני ציבור משמעותיים שתורמים לתושבים, ולצדם, מרחב ציבורי נוח ויפה. מבני הציבור יישארו כאן למשך שנים רבות וחשוב שהם יתוכננו כראוי. אם אנחנו כבר "גונבים" חלל מכדור הארץ, כדאי שנעשה זאת הכי טוב שאפשר, זו המורשת שלנו.


schafferarch.com | 03-5293759 | רופין 25 - תל אביב יפו

bottom of page