top of page
  • תמונת הסופר/תאורית לבה

ברק הורביץ- מעגן התפלה


ברק הורביץ, חבר קיבוץ מעגן מיכאל, למד תעשייה וניהול, עבד באחד ממפעלי התעשייה בקיבוץ והגיע במקרה למתקן ההתפלה בקיבוץ שם למד את העבודה והתנסה בה מקרוב כאחד העובדים ללא רקע מוקדם במקצועות ההנדסה הקשורים לתחום ההתפלה עם כוח רצון להתקדם וסקרנות, התקדם לתפקידי ניהול ומזה שש שנים הוא מנהל את מתקן ההתפלה שבקיבוץ מעגן מיכאל.


ברק הורביץ, מנכ"ל מעגן התפלה בע"מ, מעגן מיכאל

כל ההתחלות מאתגרות -

לאחר לימודים בתחום בתעשייה וניהול, עבדתי כמנהל ייצור בתעשייה שבקיבוץ. עד אז לא הבנתי לאיזה תחום ארצה לכוון את עצמי לעתיד, רק מה שכן היה לי ברור כי נמשכתי לתחום ניהול ושיווק.

עם הזמן, החלטתי לנסות ולעבוד במתקן ההתפלה שבקיבוץ. ההתחלה הייתה כעובד פשוט ולמרות שלא נמשכתי לאופי העבודה, כחסר נסיון בתחום הנדסת המים או איכות הסביבה, היה מן קול פנימי שאמר לי להמשיך ולהתמיד. אט אט עם הזמן תוך ניסיון בעבודה וסקרנותי לתחום, המשכתי כמפעיל ברצפת הייצור ומשם המשכתי להתפתח בעולם ההתפלה ועם יתר העמקה בנושא הגעתי דרומה למתקן ההתפלה בחדרה המפיק את מי הגלם מהים בשונה מהמתקן בקיבוץ .

הפתגם המוכר של לואי פסטר אומר: "המזל אינו מחייך אלא למי שמוכן היטב לבואו" כך התמזל מזלי כשמנהל מתקן ההתפלה ביקש לעזוב, הגשתי מועמדותי ועד היום אני מנהל אותו.

תאר את תהליך ההתפלה במתקן -

מתקן ההתפלה שלנו, שהוקם בשנת 2002, והתחיל לספק מים משנת 2004 היה המתקן הפרטי הראשון שמכר מים למדינה עפ"י צווי מכירה, ועד היום ממשיך לספק מים מותפלים מזה 18 שנה . המתקן שואב מים מליחים שאינם ראויים לחקלאות או לשתייה ממאגרי מים תת קרקעיים (אקוויפרים) ולפני שהם מחלחלים לכיוון הים, אנו מונעים את שפיכתם לים ומנצלים אותם לטובת התפלה למי שתייה . אלה מוגדרים כמקורות לשעת חרום עבור המדינה. את המים לשתייה אנו שואבים מ 26 בארות ממקורות מים שונים אבל דומים , כשהתהליך כולל שלושה שלבים:

  1. סינון מקדים ע"י פילטרים.

  2. אוסמוזה הפוכה ע"י הפרדת המלחים המומסים והפיכתם למים מתוקים הראויים לשתייה בעזרת ממברנות המפרידות את המלחים המומסים מתוך מי הגלם המקוריים .

  3. טיפול משלים להחזרת מינרלים שהוצאו בזמן התהליך האוסמוזה ע"י הוספת סידן פחמתי המתמוסס במים ונותן למים טעם וקשיות, ומשם לצרכן הסופי.



אתם מוכרים את המים ישירות ליישובי הסביבה?

לא. המים נמכרים לרשת ההולכה של חברת מקורות הנחשבת לזרוע הראשית להולכת המים במדינה ואין לה מתחרה, מצב העלול לגרום לחוסר התייעלות ולפגוע בכיס של כולנו.





וכיצד להערכתך צריך לפעול בנושא זה?

לדעתי המדינה צריכה לפתוח בצורה חכמה את משק המים לתחרות הוגנת כמו שרשות החשמל פתחה את משק האנרגיה לתחרות הוגנת. חברת מקורות צריכה להתמקד רק בהולכה של מים היות ובזה היא רכשה ניסיון רב ויש לה יתרונות יחסיים על פני חברות פרטיות, ובכך לצמצם את הריכוזיות של המונופול שבא היא שולטת כל השנים. דבר נוסף שהמדינה צריכה לפתוח לתחרות זו מכירה בילטרלית ז.א. - לאפשר מכירה של מים בצורה פרטית מחוץ לתעריפים הקיימים היום בשוק ומוכתבים ע"י הרגולטור.

כמות המים המותפלת בשעה במתקן

ועד שיתאפשר מצב זה, כיצד אתם מתרחבים ומרווחים?

מבחינת כמות המים אנו מפוקחים ע"י רשות המים ואין ביכולתנו להגדיל את כמויות הייצור . מה שבשליטתנו זה להתייעל ולחסוך בהוצאות תפעול ויחד עם זאת לשפר טכנולוגיות קיימות בטכנולוגיות חדשות שיאפשרו לנו לנצל יותר טוב את תהליך ההתפלה (יחסי השבה) ובכך להשתפר ולספק מים מותפלים יותר זולים לצרכן הסופי.


הסכמי השלום עם איחוד האמירויות יצרו הזדמנויות חדשות עבורכם?

מעגן ההתפלה נחשב כחברת תפעול יותר מחברה לשירותי הנדסה כך שהסכמי השלום טומנים הזדמנויות חדשות לחברות הנדסה אך עם הניסיון הרב שצברנו אני מאמין כי נוכל לשמש בעתיד לגוף הנותן שרותי ייעוץ בחו"ל.


מהי ההשראה והמוטיבציה שלך בעשייה?

ההשראה עבורי כי מים הם החיים מעבר לכך כי מתקן ההתפלה משמש עבורנו מקור הכנסה, עלינו לתת ערך מוסף לשמור על איכות הסביבה ועל מקורות המים בכדי לשמור על המשאבים של הטבע לדורות הבאים.

התעמקותי בעולם ההתפלה כפעיל ומשתתף בכנסים, לימודים ותערוכות בארץ ובעולם, הביא אותי לרצות לקדם את התחום ולהיעזר בטכנולוגיות חדשות בכדי להנגיש באופן יעיל וזול את אספקת המים ולקדם את תהליך ההתפלה בישראל הנחשבת חזקה בתחום טכנולוגיית המים, לעולם. תחום עבודתי מגוון היות ותהליך ייצור המים דינאמי ומשתנה בהתאם לבעיות כימיות ומיקרוביולוגיות ועוד תהליכים מורכבים הקיימים במים. הסיפוק בעבודתי מתבטא בכך כי ככל שאני מדייק את תהליך הייצור אני מרגיש כי אני נותן ערך ותרומה אישית לאיכות המים והסביבה.


באר שאיבה של מים מליחים

מהן המטרות החשובות בעיניך בתחום?

חשוב להנגיש את המים בארץ ובעולם וליצור שתפ"ים בידע מקצועי בין היצרנים בארץ כדי להוזיל עלויות ולקדם תעשייה זו המוכרת מים למדינה.


מה היו החששות בתחילת דרכך?

לא תכננתי לעסוק בתחום. אך כשהתנסיתי בעבודה ולמדתי אותה מהיסוד, האמנתי בעצמי תוך חזון ורצון כי ארצה להתקדם, להיות מוערך ולהרגיש כי השארתי חותם במהלך חיי.


אילו עצות חשובות תתן ליזם מתחיל?

ההצלחה מגיעה רק בעבודה קשה בשילוב סבלנות, התמקצעות והתמדה.


ומוטו אישי המוביל אותך?

להצלחות אמתיות, אין קיצורי דרך.
bottom of page