top of page
  • תמונת הסופר/תאייל הראל

הצבעים ליצירת שפה בגובה העיניים// ד״ר שולמית רונן

כיצד אורם של הצבעים יאפשרו ליצור שפה בגובה העיניים, ומהי הדרך להקשיב לילד/מבוגר כדי להקשיב ולהבין אותו?


הצבעים הם שפה המאפשרת ליצור מצב שבו הילד/מבוגר ישתף בעולמו הפנימי ברגע שתינתן לו הזדמנות לסייע לו לפתור וללבן בעיות בנושאי התנהגות ומשמעת בדרך של הקשבה ונועם ללא בקורת, שתעודד את הילד/מבוגר לקחת אחריות על מעשיו.

בשפה "אחרת", הצבעים מאפשרים ליצור תקשורת מקרבת ופתוחה בין מבוגרים לילדים, בין מטפל למטופל, בין גרפיקאי ללקוח ו.....


שפת האור והצבע תאפשר יצירת מוטיבציה של כבוד הדדי, שהלמידה, הטיפול ובקשת עזרה לעיצוב תהווה תחושה מלאת עניין והנאה.


לדוגמא – נושא "ההקשבה"

כל אדם מקשיב בדרכו שלו, גם כאשר נדמה לנו שאנו מקשיבים באופן טבעי. השאלה הנשאלת: מדוע נשמעות האשמות כגון: "אינך מקשיב/ה לי", "את/ה לא איתי", "את/ה לא מבין את הנאמר"?

היופי הנגלה באורם של הצבעים, שניתן באמצעותם ליצור דיאלוג שמושתת על קשר אמיתי, שבהם מסר של אכפתיות, של כבוד והערכה לדבריו של הזולת.

בצבעים יש מסר המועבר אנרגטית לקורה מתוך אכפתיות הפותחת צוהר והזדמנות להיפתח מתוך פתיחות להקשבה לאחר והמסר הוא: "אני מתפנה בהקשבה אליך כי הנך חשוב לי". אור הצבעים וצלילי התדרים שבהם, מאפשרים דיאלוג הדדי.



כאשר אין דיאלוג הדדי, נוצר נתק וניכור בין הצדדים. ונשאלת השאלה – מהי החוויה המורגשת במצב זה אצל ילדים, נוער ומבוגרים? נחווית תחושה של חוסר ערך, חוסר בטחון ושאין ערך וחוסר חשיבות להיותנו.

לעומת זאת, כשהזולת מקשיב לנו מתוך התכוונות מלאה והשתדלות לחוות את תחושות האחר, נבנית תחושת הערך שבאדם, רצוי ובעל ערך ללא קשר לתוכן הדברים ולתחושות באותו רגע נתון. התחושה שיש לפנינו אדם שמאפשר לבטא אירוע שעברנו, המאפשר להעלות תחושות של פגיעה וכאב, וההקשבה של האחר נותנת לנו מקום המכבד את המצב, במצבים אלה הכאב הופך קל יותר לשאתו.


הצבעים מאפשרים לחוות תחושה נעימה המחזקת את הרצון להמשיך ולשתף בגלל חוסר העימות, אלא מתוך מקום של לתת מקום לאחר להביע ולהתבטא. זוהי ההקשבה שהצבעים על גווניהם מאפשרים ליצור דו-שיח, המשלב דיאלוג המשלב הקשבה המאפשר תהליך חיובי של קבלה ותמיכה. אורם של הצבעים מאפשרים ליצור שפע של אינטליגנציה רגשית, העוסקת בשילוב הרגשות והחשיבה. במה הדברים אמורים?

היכולת לזהות רגשות ולהיות קשובים לעצמנו, ולרגשותיהם של אחרים, ומעבר לכך –

היכולת להבחין בין רגשות שונים והבעה אותנטית של רגשות לבין העמדת פנים של עצמנו ושל אחרים.

אורם של הצבעים משקפים את כל אלה באדם ובפנימיותו, וזו מאפשרת השפעה של איכות הקשרים בין אנשים והאינטראקציה ביניהם.


כאשר מדובר בין מורים לתלמידים, בין פסיכולוג ומטופל, בין גרפיקאי ללקוח, מה הצבעים מאפשרים ומה המיקוד במטרה ובהגשמתה? בתחום התפקודים המקשרים בין התחום הרגשי-חברתי לבין התחום הקוגניטיבי והקשר ביניהם?


ביכולתם של הצבעים לאפשר לזהות את הרגשות של האדם עצמו ואת של זולתו, והדרך שזה מתבטא היא:

· ביכולת לקבל רגשות חיוביים ושליליים של עצמם ושל אחרים

· הכרת הרגשות הבאים לידי ביטוי בהתנהגותם ושל אחרים הנמצאים בקשר עמם

· היכולת לחשוב ולשקול את תגובותיהם, ולהשאיר ערוצי תקשורת פתוחים עם הזולת.


קסמם של הצבעים, מאפשרים להתמקד בשילוב בין המערכת הרגשית לבין הקוגניציה וההשפעות ביניהם. כוחם של הצבעים מאפשרים הבנה של מידע רגשי, ועשיית שימוש בו כדי לפתור וללבן אירועים מורכבים בכל הקשור להיבט הרגשי והבין-אישי.

לפני שנים הקשבתי להרצאתו של דיפאק צ'ופרה, שדיבר על "התבוננות והקשבה". הדבר שתפס את הקשב שלי, היה כשאמר שהגדרת חזון מתחיל בהתבוננות והקשבה.


במה הדברים אמורים?

ביכולת להתבונן בסיטואציה שמסביבנו ולהקשיב לה, אולם ההתבוננות באה כאשר מתבוננים ומקשיבים פנימה, ותהליך זה מורכב מארבעה צעדים:

· התבוננות – להתבונן ולהקשיב בחושינו

· ניתוח – להתבונן ולהקשיב לראשינו

· רגש – להתבונן ולהקשיב בליבנו

· דגירה – להתבונן ולהקשיב בנשמתנו


כאשר הקשבתי לדבריו, עלו בעיני 3 צבעי היסוד – אדום, צהוב וכחול ובנוסף צבע ירוק, היוצרים יחדיו את שרשרת ה- DNA המאפשרת ליצור ספירלה מקודשת ואיזון בכל החלקים שבנו.

מדוע דברים אלה עולים כאשר מדובר בהקשבה, אינטליגנציה רגשית, מערכות יחסים והחיבור ביניהם?

לאור, הצליל והצבע השפעה המאפשרת בכל פעם מחדש, לגשר בין הפערים הנוצרים בתוכנו והמוקרן מאתנו לסביבה.

לעצם היותנו מורים, פסיכולוגים וגרפיקאים וכל מגוון המקצועות העובדים עם בני אנוש, להיות טובים יותר, מתאפשרת לכל אדם ההזדמנות לגלות את איכויותיו ואת אותם איכויות שלא במיטבם, ולהתבונן בצבעיו המשקפים אותו כדי ליצור שינוי.



ביופיים של הצבעים ובתדרי האור שבהם קיימת יכולת ריפוי מופלאה, וכל זאת בשל ההתעוררות המפגישה את האדם עם עצמו, ולקיחת מחויבות להגשמת השינויים שברצונו לממש.

הצבעים מאפשרים להתבונן בשלבי השינוי האישי שהאדם חווה, וברצון ללכת בעקבות חוכמת ליבו וההכוונה האישית שהאדם בוחר ללכת דרכה, וליצור איחוד מחודש של "האני החדש", ולהיות מוכן להיפרד מדפוסי התנהגות מהעבר ולקיחת אחריות על ההתפתחות והצמיחה של אחדותו הפנימית הקיימת באדם מתוך מודעות ואמון לרצונותיו.

משמעותם הסמלית של הצבעים והצלילים


".... צבע מוכר כגורם מתווך רגשי חזק בחייהם של רוב האנשים. כמובן בהיבט הפסיכולוגי וההיבט הרגשי של הצבע, שיש להם את רוב הערעור הפופולרי, גם הדעה המדעית והרפואית עשויות להיות סקפטיות בשל התוקף השכלי של היבטים אלה בשל האוניברסאליות הברורה של העניין הכללי, שמלווה בדעה כבדת משקל, שזהו בעיקר תחום סובייקטיבי של התבוננות והבחנה בצבע".

חשוב לציין, הצבעים והצלילים יוצרים שינויים בתדר. הם עשויים להתרחש בגוף הפיזי, או בגוף המנטלי, הרגשי והאתרי. כאשר שינויים אלה מתרחשים, הם יוצרים שינוי וריפוי.


לפני כ- 4 שנים, פגשתי לשמחתי את המדען ג'.ג'. הורטק שכתב את הספר "מפתחות חנוך", וכותב בו על תופעות יצירת האור באמצעות בלוטת האצטרובל: ה"אור" המופק באמצעות בלוטת האצטרובל אינו אורה הרגיל של השמש.... המוח מפיק שדה אור משלו ברמה מולקולרית..... המעגלים העצביים שלנו מסוגלים ליצור שדה אור בכוחות עצמם.

מאמינה לדבריו, ובכל זאת מאמינה בכל ליבי שהפקת "האור" נוצרת באמצעותו של הלב. ושואלת אני את עצמי – מה יהיו השפעותיה של יצירת "אור" בבלוטת האצטרובל ובלב?

האפשרויות נראות בלתי מוגבלות, נוכל להגביר ולהוסיף אנרגיה לשדות שמסביב לגופנו, תוך יצירה והשבת בריאות ואיזון לאזורים חולים או חסרי איזון.

האור הצליל והצבע המאפשרים את הדהודם של בלוטת האצטרובל והלב באמצעות צלילים וצבעים, מאפשרים ליצור מטרה מופלאה להשפיע על המוח לשם בריאות ורווחה של כל האנושות כולה.


הצבעים לעזרת הקריאה

בשנת 1981 הממשלה הפדראלית בארה"ב הציעה מחקר להתחלת תכנית למבוגרים לקויי למידה. הלן אירלן, פסיכולוגית חינוכית, הייתה מתאמת התכנית. התפקיד סיפק לה הזדמנות נפלאה לחקור את הגורמים הקשורים לבעיות למידה אצל סטודנטים אשר לא התקדמו, למרות שקבלו שיעורים בהוראה מתקנת ממושכת, ואשר קשייהם בלימודים לא נעלמו עם בגרותם.


לאחר ניסיונות אין ספור שלא הניבו תוצאות, בדרך מקרית אחת הסטודנטיות הניחה שקף בצבע אדום על גבי הדף שקראה בו, ופלטה צעקת שמחה.

זו הייתה הפעם הראשונה שבה יכלה לקרוא מבלי שהמילים ינועו קדימה ואחורה כל הזמן. תלמידים אחרים ניסו, ולהם השקף הצבעוני לא עשה דבר.


נעשו ניסיונות רבים בשימוש בשקפים צבעוניים, וכל אחד הגיב שונה.

קבוצת הסטודנטים שהשתתפו במחקר התבקשו לבחור בצבעים המועדפים להם. התוצאות לא אחרו לבוא, הם ראו טוב יותר, אולם, דיווחו שהשקפים עזרו אך עדיין היו בעיות כאשר ניסו לקרוא לאור מנורות הניאון. הפתרון המלא נמצא בעדשות משקפיים מסננות צבע, שהותאמו לכל אחד באופן אישי.

כתוצאה ממחקר זה, הלן אירלן פיתחה שיטה מיוחדת וייחודית הנקראת "שיטת אירלן", הסיבות שעשויות לגרום לה הן רבות, אולם הסיבה העיקרית היא בשינוי ספקטרום האור. כיום נקרא "תסמונת אירלן".


הפריצה הגדולה של השיטה ותגליתה הופכת לנחלת הכלל, כאשר עיתונאי אוסטרלי שביקש למצוא פתרון לבתו שהייתה דיסלקטית, החליט לעשות מעשה

ולראיין את הלן אירלן. העיתונאי הגיע עם בתו לארה"ב ולאחר השלמת הבדיקות נצבעו העדשות של בתו. עם הרכבת המשקפיים מסננות הצבע על ידי בתו, קרה משהו מדהים, בכל פעם שהתבונן בה ראה כי היא קוראת. הוא ציין שזו הפעם הראשונה בה ראה את בתו קוראת לשם הנאה.


זו הייתה תחילתה של פריצה משמעותית. בשנת 1988 השיטה פרצה את גבול ההתעניינות בלבד, שבעקבותיה הביא מבול של התעניינות מצד אנשי מקצוע ומהציבור, וניתן לומר שבפעם הראשונה הייתה בידם תשובה למה שנדמה היה כבעיה ללא פתרון.


חשוב לציין שהבעיה הינה לקות בתפקוד העיבוד התפיסתי ולא בעיית ראייה, הכרוכה בקשיים בתפקוד העין. הבעיה יכולה ליוצר אצל כל אדם ללא קשר להרכבת משקפיים, ואינה יכולה להתגלות על ידי מומחי ראייה – אופטומטריסטים או רופאי עיניים, וכל זאת, מכיוון שזו אינה חולשה של מערכת הראייה.



מה גורם לתסמונת אירלן ?

ייתכן שתסמונת אירלן והרגישות לספקטרום אור מלא המהווה את הבסיס לתסמונת – כרוכה בפגם במבנה המוח הקשור במערכת העצבים המרכזית. אם הדבר כך, אזי האותות הנשלחים אל המוח לא יעובדו בצורה נאותה, והתוצאה תהייה בעיות בתפיסה. לאותם הלוקים בתסמונת אירלן, יעוות ספקטרום האור המלא את החומר הנקלט על ידי המוח והמעובד על ידו.


עדיין אין זה ברור במדויק כיצד מקטינים מסנני הצבע את קשיי התפיסה המאפיינים את התסמונת או כיצד המסננים מוחקים אותם. אולם, ייתכן והמסננים מצמצמים באופן סלקטיבי גלי אורך מסוימים ומפריעים של האור. אם יצומצמו אותם צבעים הקשורים בגרימת העיוותים, אז כתוצאה מכך, יוכל המוח לנתח ולעבד מידע באופן יעיל יותר ללא הפרעה. כיום במספר מקומות בעולם חוקרים סוגיה זו.


כיצד באה לידי ביטוי לקות תסמונת אירלן?

ישנם ילדים/אנשים שאינם תופסים את הדף המודפס בדרך בה תופסים אותו קוראים מיומנים. הם חווים בעיות הקשורות לדפוס ו/או הקשורות לרקע.


הסימפטומים יכולים לבוא לידי ביטוי באופנים שונים:

  • רקע בוהק ומטריד

  • רקע פועם

  • רקע מנצנץ ומהבהב

  • אותיות משתנות

  • אותיות מתהפכות ונעות

  • מילים מתחברות

  • מילים הנראות "כאילו" נופלות מהדף

אנשים החווים עיוותים אלה טרודים בתנועות עיניים רבות יותר, בנסיגה או רגרסיה של העיניים ובקיבוע מבט העיניים כדי לקרוא. הם עשויים לפצות עצמם על ידי כך שיסתפקו ברמזים מעטים כדי לקרוא כל מילה, וזה כשלעצמו עלול לגרום לטעויות בקריאה ולהבנת הנקרא.

קשיי קריאה העשויים לנבוע מכך:

  • קריאה איטית

  • קריאה בלתי יעילה

  • עייפות או הירדמות

  • חוסר יכולת לקרוא באופן רצוף

  • כאבי ראש או בחילה כתוצאה מהקריאה

  • מתח ועייפות

  • בחילה ונמנום

ילדים עלולים לחוות חוסר הצלחה בגלל ציפיות ההורים והדרישות בבית הספר.

החוויה עשויה להיות השפלה ותסכול, הגורמים חוויה לאובדן הביטחון העצמי, ובחוויה היומיומית - רגשות כשלון, כאב ותסכול.

כיצד נוכל לאתר את הסימנים?

  • אותם המנסים להימנע מקריאה, ובכלל קריאה לשם הנאה.

  • קריאה איטית ומתמשכת.

  • העדפה לקרוא באור מעומם

  • קריאה איטית ומהוססת

  • קושי בלעקוב אחר השורה הכתובה

  • דילוג על מילים

  • קריאת מילים שלא כהלכה

  • הנאה מועטה ממה שנקרא

  • חוסר יכולת להתמיד בקריאה

הצבעים מאפשרים להתגבר על מגבלות קריאה בדרך נעימה הנותנת ומאפשרת כלים פשוטים על ידי שקפים צבעוניים ועדשות משקפיים מסנני צבע .


אני עצמי דיסלקטית, שבהיותי בכיתה ד' סגרתי מסך, וזאת בגלל הקושי בקריאה ובמאמץ להישאר מרוכזת כאשר האותיות "קפצו להם שורות" לכל עבר, והרגשתי שאני בתוך מבוך של מערבולת שלא ידעתי לאן....... , כיוונים היו אסון . על הדף כיוון האותיות השתנה לנגד עיניי.




לכל אלה פתרונות המותאמים אישית לאדם - לילד ולמבוגר כאחד. שיטת אירלן הוכיחה מזה למעלה מ-30 שנה ברחבי בעולם. מאות אלפים מרכיבים משקפיים מסננות צבע, שהותאמו להם באופן אישי, ומיליונים נעזרים בשקפים צבעוניים.


חשוב לעשות אבחנה מבדלת בין אירלן לבעיות דיסלקציה וכן בין אירלן לבין הפרעת קשב וריכוז. השימוש בכלים שמציעה שיטת אירלן מקלים על הלמידה בפרט ועל איכות החיים בכלל.

מניסיוני בתחום עיסוקי ב - "תרפיית אור צליל וצבע", הקושי לשכנע את קהילת אנשי המקצוע נמשכת. ישנו קושי בלשאול את השאלות המביאות למודעות "אחרת ושונה", במערכת אנשי המקצוע עדיין קיימת התנגדות להכרה בבעיות "חדשות" ישנות אשר עשויות לתת מענה לבעיות פיזיות, תפיסתיות, התנהגותיות, רגשיות ורפואיות.

חשיבות רבה לקבל יעוץ מבעל מקצוע שהוכשר לכך.

 

מחפשים לדעת יותר על "משמעותם של הצבעים" ודרכם לסייע למחפשים עזרה?


ד"ר שולמית רונן

אבחון, ייעוץ וטיפול לחיבור א.נשים לתשוקת לבם בשפת האור הצליל והצבע.

תרפיית אור צליל וצבע

052-3371070

 

מוזמנים לקורס "קשת הצבעים במעגלי החיים" שיפתח ב- 5.1.2022

ביום ד' משעה 9.00 - 13.00 – בטבעון


מטרת הקורס:

*הכרה ולימוד של מושגי יסוד בנושא -

* שפת הצבעים מתוך רובדי האיכויות השונות של קרן הצבעים.

* יצירת מרחב תומך – באמצעות החיבור לעולם הצבעים.

* שילוב של לימוד וחוויה אישית בעזרת התנסות עם כלים מגוונים כדי לעודד ממצבים קשים לדו-שיח, כגון: דמיון מודרך, "תמונות במעגל", קלפי קסם (קלפי סיפור מטפורים), קלפים שונים ועוד…

* התנסות ושילוב עם "כלים" מגוונים מעלה את רמת המודעות לייחודיות בכל אדם ואדם.


למי מיועד הקורס :

הקורס מיועד לעוסקים ברפואה וטיפול באנשים, מקצועות פרה-רפואיים, חינוך, חינוך מיוחד, גננות, מורים, מורים לאומנות, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מאבחנים, עובדי סיעוד, רפואה משלימה, מנהלי כוח אדם ומשאבי אנוש, גרפיקאים, מעצבים, אומנים ולכל אדם המעוניין בהתפתחות אישית ורכישת כלי ייעוצי, אבחוני וטיפולי.


מוזמנים ליצור קשר טלפוני

ד"ר שולמית רונן

תרפיית אור צליל וצבע

052-3371070





bottom of page