top of page
  • תמונת הסופר/תאייל הראל

כמו באירופה - שימור הסביבה והמורשת בתכנון אדריכלי

האדריכלית מיכל שפר, בעלת משרד "שפר אדריכלים", פועלת לשמר את התרבות, הסביבה וההיסטוריה של המדינה, בדומה לנעשה באירופה. הפרויקטים השונים שהיא מתכננת משקפים את תפיסתה, בצורה ייחודית ומרהיבה.


איך הכול התחיל?

"חלמתי בכלל להיות אסטרונאוטית ונרשמתי ללימודי "אסטרופיזיקה וחלל" בטכניון. בסופו של דבר שיניתי כיוון והחלטתי ללמוד אדריכלות, המשלבת את ידע מדעי, אומנותי ותרבותי.

נרשמתי ללימודי אדריכלות בפוליטכניקו, בעיר הולדתי מילאנו והתאהבתי בתחום.

לאחר סיום לימודי התחלתי לעבוד אצל האדריכל הידוע פוקסס (FUKSAS). בין הפרויקטים שהייתי שותפה לתכנונם ובו גם שימשתי כחברה מובילה בצוות התכנון, היה "מרכז פרס לשלום". בהמשך, נשלחתי ארצה מטעם משרד פוקסס על מנת לפקח על הפרויקט מקרוב.

ב-2006 הקמתי את משרדי הפרטי ועד היום, במקביל, אני משמשת כנציגה של משרד פוקסס בארץ."


"השאיפה שלי היא לשפר את פני המדינה. אני רוצה לבנות מבני ציבור משמעותיים שתורמים לתושבים ולצדם, מרחב ציבורי נוח ויפה. צריך לשנות את הגישה - הרי מבני הציבור יישארו כאן למשך שנים רבות וחשוב שהם יתוכננו כראוי. אם אנחנו כבר "גונבים" חלל מכדור הארץ, כדאי שנעשה זאת הכי טוב שאפשר, זו המורשת שלנו."

מה מייחד את הגישה של משרדך בתחום האדריכלות?

"אנחנו עוסקים בתכנון וביצוע של פרויקטים רבים ומגוונים כולל: מבנים ציבוריים, תמ"א מגורים, בתים פרטיים, שימור מבנים ואתרים הסטורים.

הגישה האיטלקית רואה את העיצוב כמשהו הוליסטי וכדרך חיים. אחת הסיבות שפניתי ללימודים באיטליה, הייתה הרצון להביא את הגישה הזו לארץ - להשקיע מחשבה בתכנון מבנים חדשים ולשמר את התרבות וההיסטוריה של המדינה, באמצעות שימור ושחזור של מבנים וסביבה.

כשהסביבה יפה חיצונית ובריאה יותר, יש לנו יותר כבוד אליה והיא גורמת לנו להרגיש טוב יותר עם עצמנו. לדוגמה, כשאנחנו טסים לפריז, אנחנו אורזים את הבגדים היפים ביותר שלנו.

משמעות נוספת של העיצוב כמכלול היא שהתכנון לא כולל רק את המבנה, אלא גם את הפרטים שבו ואת הסביבה. בכל הפרויקטים שלנו אנחנו מבצעים את התכנון האדריכלי ועיצוב הפנים כמכלול, הכולל פרטים ייחודיים, המותאמים לכל פרויקט."


פרויקטים בתחום השימור

תכנון "מרכז מבקרים לארכיאולוגיה כלקוליתית ופארק טבע עירוני", פארק נחל באר שבע

מדובר על פארק טבע עירוני ענק, המהווה מובלעת בין שכונות. תכנון הפרויקט היה כרוך בלמידה של הארכיאולוגיה וההיסטוריה של המקום במשך כשנתיים. בזמנו התגלו באזור חללי מגורים חפורים מתחת לאדמת הלס, מתקופת הנחושת (לפני כ-6000 שנה) אשר היוו השראה לתכנון המרכז.

מרכז המבקרים מהווה מסע מראשית האדם, צייד, לקט ועד תקופת ההתיישבות החקלאית של האדם הכלקוליתי, בדגש על היסטוריית המקום הייחודי. המבקרים לומדים את ההיסטוריה, האמנות והתרבות המפותחת המאפיינת את התקופה, בצורה חווייתית ומהנה.



שימור ושחזור אתרים באזור עין גדי

פרויקט כללי לשימור ושחזור אתרים באזור עין גדי, שהצריך תקופת למידה ארוכה ומחשבה מעמיקה, לגבי התכנון וההתאמה של הסביבה למבקרים. למשל: הסברים על המקום, צל ומים והקשר ההיסטורי של האתרים לאזור עין גדי.


תכנון גרם מדרגות, תל ערד

תכנון גרם המדרגות היורד אל בורות מים, ששימשו את התושבים במקום בתקופה היהודאית.

האתגר שניצב בפנינו היה לתכנן את המדרגות כך שלא יפגעו בקירות העתיקים וילוו את צורת הבורות העקלקלה. הפתרון היה תכנון מדרך המדרגות בצורה אליפטית על גבי קורה הנראית כשלד דינוזאור מתעקל, המאפשרת להגמיש את קיבוען בשטח הקשה לביצוע עבודות אלו.


"הגשר התורכי", באר שבע

בשיתוף משרד "שפר רונן מהנדסים", המתמחה בשימור, ביצענו שחזור של האומנה ובנינו מדרך חדש על גבי הגשר המחבר את שתי גדות הנחל.

משרדנו שואף להשתלב בסביבה ובהיסטוריה, מתוך ענווה וכבוד למורשת ולשימור הסביבה. לכן, בשחזור האומנה השתמשנו באבנים משני סוגים וגוונים, שנלקחו מהמחצבה המקורית. המטרה הייתה להראות איזה חלק שוחזר ואיזה חלק נותר כמו שהוא - להדגיש ישן מול חדש.

בנוסף, על הגשר יצרנו שביל הולכי רגל מעץ במבוק, המתאים לסביבה הצחיחה ומהווה חומר "ירוק" המחבר בין שתי הגדות. התכנון העדין אינו פוגע בסביבה או בשכבות המקוריות שמתחת לגשר ומשמר את המראה המקורי והשקט של "הגשר התורכי."



מה מעורר בך השראה?

"המון דברים מעוררים בי השראה: המבנה עצמו או פרט מסוים במבנה, אדם, צליל...

שיחה עם אדם שאומר לי משהו תחושתי ואני מנסה לתרגם אותו למשהו פיזי. לרוב אני מתרגמת את הדברים שנאמרים לצורות אותן אני מדמיינת.

השראה נוספת היא צבעים, שיכולים להוות אינדיקטור לתחושה מסוימת.

בתהליך התכנון אני מנסה ללמוד את האנשים, כדי להבין מה הם רוצים. אני לא רוצה לשים את עצמי אצל אחרים אלא לאפשר להם לבטא את עצמם."


מה היא השאיפה המרכזית שלך?

"השאיפה שלי היא לשפר את פני המדינה. אני רוצה לבנות מבני ציבור משמעותיים שתורמים לתושבים ולצדם, מרחב ציבורי נוח ויפה. צריך לשנות את הגישה - הרי מבני הציבור יישארו כאן למשך שנים רבות וחשוב שהם יתוכננו כראוי. אם אנחנו כבר "גונבים" חלל מכדור הארץ, כדאי שנעשה זאת הכי טוב שאפשר, זו המורשת שלנו."


 


שפר אדריכלים | Schaffer Architects

רופין 25 תל אביב

03-5293759


bottom of page