top of page
  • תמונת הסופר/תאייל הראל

להחזיר את הגשר ליהודית - צעדת גשר יהודית

ביום הנשים הבינלאומי נפגשו בשדרות יהודית בתל אביב וצעדו יחד, במחאה נגד מחיקת השם יהודית ולמען שימור שם הגשר המקורי.

החלפת שם "גשר יהודית", על שמה של יהודית מונטפיורי, פילנטרופית חשובה, שביוזמתה, בין השאר, הוקם בית החולים הראשון בירושלים "ביקור חולים", בשם "גשר יצחק נבון", מדגימה את המחיקה המקוממת של ייצוגי נשים (המעטים מלכתחילה) מהמרחב הציבורי.




הצעדה מתקיימת מתוך תפיסה שנדרשות יותר דמויות מעוררות השראה של נשים, במרחב הציבורי, כדרך לקידום שוויון מגדרי בישראל. אין לעבור בשתיקה על פעולה כה בוטה של מחיקה של שם של אישה כה ראויה שהשתרש כבר בתפיסת המרחב.


הצעדה נועדה להשמיע קול משותף של נשים וגברים ממגוון מיקומים לשנות את ההחלטה ולשמר את שם הגשר - כגשר יהודית.

פעילות ופעילים, תנועות, ארגונים, וחברות וחברי קהילת הפייסבוק "החזירו את הגשר ליהודית" הגיעו לאירוע להשמיע מחאתן.ם.







יוזמות הצעדה:

ד"ר שלומית ליר דורית שמואלי טלי דביר לבנת

מכי חכם נאמן ענבל שתיוי עמותת כן - כוח נשים עמותת אדם טבע ודין









מתוך דברי הפתיחה שנשאה ד״ר שלומית ליר//


ד״ר שלומית ליר נואמת בצעדת גשר יהודית

תודה רבה שהגעתם לצעדה שנועדה לשמר את שם גשר יהודית. במציאות שבה מרבית הרחובות קרוים על שם גברים ומתוך 3000 רחובות רק 68 על שמן של נשים יש חשיבות רבה בשימור שם הגשר, כפי שהתקבע בתודעת התושבים, בארכיון העיריה ובקרב הציבור הרחב, לרבות מפול גוגל.


לשפה יש השפעה על התודעה על הדרך בה אנו חושבות וחושבים את המציאות ויש חשיבות רבה בשימור שם הגשר על שם יהודית מונטיפיורי שלפני קרוב למאתיים שנה, פעלה לקידום המדינה שהיתה אז בדרך. שמעתי לאחרונה מספר שדרניות מתייחסות אל יהודית כאל אשתו של. איזו התייחסות מקטינה?! היא לא היתה בגדר אשתו של כפי שנבון אינו בגדר בעלה של... היא אישה בזכות עצמה. היא זאת שיזמה את הקמת שכונת מונטיפיורי ותרמה לה. היא זו שיזמה, תרמה והובילה להקמת בית החולים הראשון בירושלים. והיא ראויה שנזכור אותה.


כמה מצער כי למרות ההתחייבות של העירייה לגלות ערנות ורגישות לבעיה החמורה של מיעוט רחובות על שם נשים, שונה שמו של אחד הגשרים הבודדים בעיר הקרוי על שם אישה שונה לשם של נשיא חשוב במדינת ישראל, שעל שמו כבר הנוצחו עשרות מבנים ורחובות ברחבי ישראל.


בשעה שהעירייה טוענת "שהגשר מעולם לא נקרא גשר יהודית" בא הארכיון העירוני ומלמד אחרת, לרבות דברי ראש העיר בטקס פתיחת הגשר, אליו התייחס בשם "גשר שדרות יהודית".

בחרנו לציין את תהליך ההשתקה של העיריה בתהליך הפוך של השמעת קול, של פעילות ופעילים חברתיים, ראשות וראשי ארגונים ושל נשים משוררות.



אסיים בקטע מתוך שירי זהות נכתבת בדיו סמויה



אֶת הַחוֹמָה שֶׁלֹּא אַתְּ בָּנִית שִׁבְרִי מֵהַפְּנִים הַחוּצָה בְּנִי מֵחָדָשׁ גְּבוּלוֹת שָׂפָה, וַהֲבָנָה אַחֶרֶת. יִצְרִי מָקוֹם, חָלָל, זֶהוּת לֹא מְמֻכֶּנֶת - בַּחֲרִי הֱיוֹתֵךְ רַק אַתְּ.





מתוך דברי הפתיחה שנשאה טלי דברי לבנת, אקטיביסטית ומייסדת יום ההשראה הבינלאומי //




"המכמורת קיימת עבור הדג משתפסת את הדג, את יכולה לשכוח את המכמורת. המלכודת קיימת עבור הארנבת משתפסת את הארנבת, את יכולה לשכוח את המלכודת. מילים קיימות עבור המשמעות משתפסת את המשמעות, את יכולה לשכוח את המילים. מי יתנני חברים ששכחו את המילים כדי שאוכל להחליף איתם מילה!"


(צ'ואנג-טסה, מתוך "קולות האדמה", מסינית: יואל הופמן, הוצאת מסדה, 1977)



טלי דביר לבנת // נואמת בצעדת גשר יהודית

נוכחות

מובילה לשינוי

המשמעות של מחיקת יהודית מהגשר

היא פחות נוכחות לייצוג נשי במרחב הציבורי


המשמעות של הקול שאנחנו משמיעות היום

הוא התקווה למחר חדש

מחר עם ייצוג נשי כנורמה

עד אז לסמלים, למילים, יש משמעות אדירה

לנוכחות שלנו יש משמעות









חפשו אותנו גם בפייסוק #איפההן



bottom of page