top of page
  • תמונת הסופר/תאייל הראל

מקוקו שאנל ועד מרי קונדו – הלבוש בראי הפסיכולוגיה

יעל כוכבא, פסיכולוגית קלינית שיקומית מומחית, מטפלת זוגית ומשפחתית עם מעל 30 שנות ניסיון, בראיון על שיטות הטיפול הייחודיות שלה ועל הקשר בין אופנה לדימוי וביטוי עצמי.


מה מייחד את שיטות הטיפול שלך?

"הטיפול הפסיכולוגי שאני מובילה כולל: טיפול אינדיבידואלי וזוגי, טיפול במתבגרים, תהליך מציאת בן זוג, משברים אישיים וזוגיים, טיפול עקב דיכאון, דימוי עצמי נמוך ועוד. התהליך הטיפולי מוביל לארגון מחדש של חוויית העצמי, המתורגם לתחושת מסוגלות אישית.

במפגשים אני משלבת בין גישות מתקדמות למסורתיות. במהלך השנים למדתי כיצד להתאים לכל מטופל את הסגנון המתאים לו: טיפול פסיכולוגי קלאסי המלווה בניתוח חלומות בסגנון פרוידיאני ויונגיאני, טיפול דינמי ממוקד, טיפול זוגי, טיפול התייחסותי, טיפול בודהיסטי בהשראת הקבלה וטיפול אינטרוספקטיבי ואינטרסובייקטיבי, בו המטפל מעורב ומהווה חלק מהקשר והטיפול."


באילו מצבים יש צורך לפנות לטיפול פסיכולוגי?

"כולנו עוברים משברים וקשיים בחיים שעם חלקם אנחנו יכולים להתמודד באמצעות כוחות פנימיים ובעזרת הסביבה הקרובה והתומכת. ישנם מצבים בהם אנחנו לא מסוגלים להתמודד לבד ויש צורך לפנות לאיש מקצוע. חלק חשוב בתהליך ההתמודדות הוא עצם ההכרה בכך שאנחנו זקוקים לעזרה מקצועית. לכן, לעתים ההחלטה לפנות לאיש מקצוע כבר מתחילה את תהליך הריפוי."


מה הקשר בין הדימוי העצמי שלנו לשינוי שחל בתפיסת אידאל היופי?

"בכל תקופה המודלים של האופנה משתנים - בשנות ה-50 מרלין מונרו בעלת הקימורים נחשבה כאידיאל היופי ואילו בשנות ה-60-70 כיכב מראה הטום בוי הדקיק של טוויגי.

קוקו שאנל, שעיצוביה הייחודיים נחשבו כפורצי דרך באופנה המודרנית אמרה:

"A girl should be two things: who and what she wants"

בעידן בו מודל היופי הקלאסי של מראה הברבי הולך ומשתנה והמנעד של הגדרת היופי מתרחב, הציטוט הזה רלוונטי מתמיד. שתי דוגמאות שממחישות זאת הן: כיכובה של דוגמנית הפלאס סייז אשלי גרהאם ב"ספורטס אילוסטרייטד" וחזרתם של המותניים הצרים עם האגן הרחב לאופנה, בהשפעת קים קרדשיאן, ביונסה ואחרות.

קוקו שאנל התייחסה גם לעניין גיל האישה כשאמרה :

"You can be gorgeous at thirty, charming at forty, and irresistible for the rest of your life"

ציטוט זה קולע במדויק לשינו שחל בשנים האחרונות בנושא הגיל. היום נשים ממשיכות לככב בשואו ביזנס ובתצוגות גם בגילאי 40, 50 ויותר. לאחרונה, שאקירה בת ה-43 וג'ניפר לופז בת ה-50 שנראות נפלא, נתנו שואו מדהים בסופרבול ונעמי קמבל עדיין מדגמנת בגיל 49."



מותגים כסמל

"אחת הדרכים להגשמת הפנטזיה היא באמצעות רכישת מותגים. שאנל, גוצ'י, לואי ויטון, דיור ועוד רבים אחרים, היוו מאז ומתמיד סמל סטטוס ועושר. בסדרה "סקס והעיר הגדולה" מותג הנעליים האהוב על קרי ברדשואו, ג'ימי צ'ו, הפך לסמל להצלחה, שיק, סטייל ויוקרה. בארץ מעצבי יוקרה מייצרים מותגים נחשקים לקהל המקומי וחלקם אף זוכים להצלחה מעבר לים.

הלבוש הוא אמצעי לביטוי עצמי, המשקף את מה שאנחנו מרגישים כלפי עצמנו ואת מה שאנחנו רוצים לשדר לסביבה. רכישת בגדים, נעליים ואקססוריז של מותג נחשב, משפרת את הדימוי העצמי שלנו ואת האופן בו אנחנו תופסים את עצמנו.

יחד עם זאת, חשוב להבין כי היופי והביטחון העצמי נובעים מבפנים ובסופו של דבר אנחנו המותג של עצמנו. לכן, חשוב לעבוד על קבלה, הערכה ותחושת שלמות עצמית אשר יאפשרו לנו לאהוב את עצמנו, ללא קשר למראה חיצוני."


העיסוק במראה החיצוני

"בעידן האינסטגרם, הרושם הראשוני קובע יותר מתמיד והוויז'ואל הופך לחזות הכול. אנחנו שופטים אנשים לפי הנראות שלהם ומתייגים אותם. דוגמנים, שחקנים ומשפיעני רשת מוזנקים למעמד של סלבס.

כל עוד המינון הגיוני, לעיסוק במראה החיצוני יש היבט חיובי - החופש שלנו להביע את עצמנו והגשמת הפנטזיה לגבי איך שאנחנו רוצים לראות ולהציג את עצמנו."


שופינג ממכר

"העיסוק בלבוש הוליד את תרבות השופינג וכל עוד אנחנו עושים זאת במינון הנכון, מדובר על חוויה מהנה התורמת למצב הרוח. הבעיה מתחילה כשהמינון מוגזם ומתחילה תופעה של שופינג כפייתי. תופעה זו אופיינית לאנשים אימפולסיביים ואובססיביים והיא נובעת מנטייה לדיכאון או מפגיעה נרקיסיסטית, עקב פרידה מבן זוג/בגידה וכו'. הרצון למשוך תשומת לב, לעורר קנאה, להחזיר אהבה ישנה/לחפש אהבה חדשה, מתבטא בשינוי במיתוג העצמי באמצעות - ירידה במשקל, רכישת בגדים, נעליים, תכשיטים וכו'.

הטיפול בבעיית ההתמכרות לקניות הוא ממוקד והתנהגותי. לעתים הוא משולב בטיפול תרופתי של נוגדי דיכאון. "


כיצד נארגן את חיינו מחדש

"כדי למנוע את ההתנהגות אימפולסיבית בקניות ובכלל, חשוב שנעשה סדר בחיים שלנו, נוציא את מה שמיותר, מפריע ומעכב ונטמיע הרגלים חדשים.

המוטו של כוהנת הסדר מארי קונדו הוא שחשוב להשאיר בבית רק את אותם פריטים אשר "מציתים שמחה" - SPARKS JOY. שיטת קון-מארי אותה פיתחה נובעת ממקום של שינוי. כשאנחנו מסדרים את הארון/החדר/המחסן, אנחנו בעצם מארגנים מחדש את חיינו ועוברים תהליך של מודעות והתפתחות.

באמצעות הטיפול הפסיכולוגי נוכל להכניס סדר לחיינו בכל תחומי החיים, לחזק את הביטחון העצמי ולהיות שלמים עם איך שאנחנו נראים ומרגישים."


יעל כוכבא היא פסיכולוגית קלינית שיקומית מומחית, מטפלת זוגית ומשפחתית, מוסמכת על ידי האגודה לטיפול משפחתי

בוגרת MA בפסיכולוגיה קלינית שיקומית מאוניברסיטת בר אילן

פועלת ב-3 קליניקות: ברמת השרון, תל-אביב ומושב בני עטרות.

ניסיונה הקליני העשיר בתחום כולל:

טיפול פרטני וזוגי בקליניקה הפרטית, מעל 30 שנה

התמחות קלינית צבאית במרפאת חיל האוויר, במשך 15 שנה כפסיכולוגית בחיל האוויר

התמחות בבי"ח תל השומר, בי"ח איכילוב ובמרפאה אנדוקרינית לילדים בבי"ח בלינסון


 

לפרטים נוספים:

050-3375123

bottom of page