top of page
  • תמונת הסופר/תטלי דביר לבנת

ספר ההשראה של ישראל: פרופסור חיים טל

פרופ' חיים טל מכהן כפרופסור מן המניין וכראש הקתדרה לחקר השתלות בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. בעבר עמד בראשות ביה"ס לרפואת שיניים משך עשור שנים ו 35 שנה ניהל את המחלקה לפריודונטיה והשתלות שם.

בוגר הפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית והדסה ירושלים, התמחה בפריודונטיה וברפואת הפה באוניברסיטת וויטס' – יוהנסבורג שם גם השלים לימודיו לתארים מסטר ו PHD באנתרופולוגיה פיסיקלית. על מחקריו זכה בפרסים רבים ובהם עמית כבוד של האקדמיה האמריקאית לרפואת הפה ופרס ג'ונסון אנד ג'ונסון למחקר.

טל נושא בתארים: מדען אורח באוניברסיטת ניו –יורק, ופרופ' אורח באוניברסיטת טורונטו ואוניברסיטת פנסילבניה. במסגרת מחקריו היישומיים פרופ' טל עסק בפיתוח ממברנת קולגן לצימוח גרמי, נמנה על מייסדי חברת טקטייל טכנולוגיות - מפתחת מערכות להחדרת שתלים ממוחשבת בלסת, וכיום עוסק בפיתוח מוצר תחליף עצם להשתלות מאלמוגים. פרופ' טל פרסם למעלה מ 170 מאמרים מדעיים ועשרות תקצירים בספרות המקצועית הבינלאומית; הרצה ברחבי העולם בנושאי התמחותו . בשנת 2012 פרסם טל את הספר "רגנרציה גרמית" Bone Regeneration שהפך לרב מכר. מרפאת פרופ' חיים טל Perioplant.co.il - מרכז לרפואת חניכיים וניתוחי השתלות ממוקמת בתל אביב.


נראה שאתה מחלק את זמנך בין הוראת סטודנטים, מחקר, פתוחים טכנולוגיים ומרפאה פרטית. האם אין תחרות בין אלה על שעות היממה ?

היות שאני עוסק בכל אלה שנים רבות באופן טבעי כל נושא קיבל את מקומו, וכולם מאתגרים, מספקים ומשלימים זה את זה.


מרשימת הפרסומים המדעיים שלך ניכר שהיית עסוק גם במחקרים יישומיים ופיתוחים רפואיים. תוכל להתייחס לחשובים שבהם ? ובפרט לתחום המחקר בו אתה עסוק כרגע ?


ממברנת קולגן לצימוח עצם

בעבר עסקתי בפיתוח ממברנת קולגן המסייעת לצימוח גרמי באזורים בהם נדרשת השתלת עצם . הדבר אופייני לנגעים המתפתחים על חשבון העצם, טראומות ומחלה פריוןדונטלית. (1)








דגם ערכה למיקום ממוחשב של שתלים

תחום נוסף היה פיתוח מערכת חיישנים המאפשרת החדרת שתלים מונחית לעצם הלסת. המערכת הממוחשבת מסתייעת בתצלומי CT ומאפשרת תכנון ומיקום השתלים במדויק. (2).






(אלמוג "רפואי" מתורבת (ימין) ולאחר עיבוד ולפני גריסה (שמאל)

בשנתיים האחרונות אני עוסק בפיתוח חומר ביולוגי שמשמש כתחליף עצם וזאת במקרים בהם העצם נפגעה. החומר עשוי משלד אלמוגים גרוס. האלמוגים המתורבתים גדלים בחוות אלמוגים בדרום הארץ בתנאים ייחודיים, ללא חשש מזיהום מי הים וללא פוטנציאל העברת מחלות. שימוש באלמוגים מתורבתים כמובן לא פוגע בשוניות האלמוגים הטבעיות שקצירתם אסורה ע"פ חוק. (3).

"תרנגול – בטון עם פטינה דמויית עץ"

הכניסה למרפאתך נראית כמו גלריה לאמנות. היא עשירה בפסלים פרי יצירתך. האם זה תחביב או מקצוע נוסף נחשפתי לאמנות מכיוונים רבים. אמי הייתה אדריכלית. היא הקנתה לי חינוך ראשוני באמנות. רעייתי, הדסה טל , היא משוררת וכלת פרס לאה גולדברג לשירה, ביתי פרי טל אייזנברג היא כנרת וחברה בתזמורת "דיוואן" בניהולו של מאסטרו דניאל ברנבויים, וביתי מאיה ז"ל, אף שסיימה למודי פסיכולוגיה קלינית בשיקגו, אהבה צילום וריקוד. מילדותי שיחקתי בחמר, קרמיקה, בהמשך קורסי פיסול במוזיאון תל אביב. פגישה אקראית עם הפסל אבנר לוינסון ושהות במחיצתו הזניקה את התשוקה, והניעה אותי לנצל שבתון בניו יורק שם התמקדתי בפיסול מודלים ויציקתם. כיום אני ממוקד בפיסול ויציקות בבטון.


האם תהיה לנו תערוכה?

אם אחשוב שקיימת מסה קריטית ראויה.


מהי השראה עבורך?

נביטת גרעיני תירס היא הזיכרון הראשון של פלא הבריאה, הניצוץ הראשון של סקרנות הזכור לי מגיל חמש. פלאים כאלה בגיל מבוגר יותר היוו מקור להשראה, יצירה, מחקר ואמנות.

"פנים"

מה מוציא אותך מהמיטה בבוקר? על תשוקה ומוטיבציה

צורות המופיעות בהקיץ ובהזיה מולידות בי רצון לממש. כך במחקר, כך באמנות. *הפיסול שלי יצוק כולו בבטון החל בזנב ועד החוטם. המתח בין השניים יוצר אופקיות רכה שמקבלת צורה של ספק חזיר- ספק חתול, המתממש לחזרתול. עד סיומו היה הכל חבוי בדמיון לא ידוע, לא לי, וגם לא לו.. **פנים, ובפרט אנושיות, אינן מתמסרות. תמיד הן חומקות מצורה סופית וממשיכות להתהוות *** לבעלי חיים צורות מרתקות. אצלן שפת הגוף, תנועה או מיצב, משמעותיים יותר משפת הפרצוף.


מה מעורר בך השראה?

היקום הבלתי מובן הוא מקור להשראה. כבר הקדמונים הבחינו – יש קו משותף לכל הדברים: צמחים, עצים, חיות, אדם. אל הקו הזה צריך לכוון והוא המקור לתהייה ומחקר.


מה המנטרה האישית שלך?

להמשיך להרגיש בתחילת הדרך.










bottom of page